Ondernemen in China, iets voor u?
29 november 2022

Chinezen zijn gek op online winkelen. Met 1,41 miljard inwoners is China hiermee de grootste e-commerce markt ter wereld. Tussen januari en augustus 2022 bedroeg de online verkoop van producten 7.241,4 miljard yuan. Ook u kunt zich nu eenvoudig aansluiten op één van de grootste e-commerce platforms. Heeft u al eens gedacht aan ondernemen in China?
Toenemende welvaart biedt ondernemers kansen
De Chinezen hebben de grootste e-commercemarkt ter wereld. De gemiddelde inkomsten en uitgaven per consument in China stijgen nog steeds. Momenteel is 25% van de verkopen een online aankoop. Maar ook het relatief nieuwe “instant retail” is in opkomst. Hierbij moet u denken aan een combinatie van fysieke winkels, die hun artikelen aanbieden met een eigen bezorgservice.
De toenemende welvaart zorgt er voor dat Chinese consumenten meer interesse hebben in luxeproducten uit het westen. Dit maakt China erg interessant voor Europese bedrijven. Ook voor u als verlader kan dit dus interessant zijn.
Tmall: China’s nummer 1 E-commerce platform
Tmall.com is het grootste e-commerce platform van China. Maar ook Alibaba, Pinduoduo en JD.com zijn flink aan het stijgen. U kunt deze websites vergelijken met bijvoorbeeld Amazon en Bol.com. Via deze platforms worden allerlei soorten consumentenproducten verkocht. Denk aan fashion, cosmetica, vitaminesupplementen, maar ook voedsel wordt hierop online te koop aangeboden.
Naast een e-commerce platform is Tmall ook één van China’s grootste zoekmachines. Dat klinkt misschien vreemd, maar dit komt doordat ’s werelds grootste zoekmachine Google in China niet bereikbaar is. Investeren in Google zoekmachineoptimalisatie of adverteren zijn dan ook zinloos voor wie die de Chinese markt willen bereiken.
De opkomst van instant retail
Tijdens de pandemie zijn consumenten meer gaan winkelen. Wel vindt er op dit gebied een duidelijke verschuiving plaats. Want naast het online winkelen is fysiek winkelen, na de vele lockdowns, zeker weer in trek. Kleinere, lokale winkels grijpen deze kans met beide handen aan en maken zich op voor een comeback.
De fysieke winkels innoveren tegenwoordig met nieuwe producten en diensten. Ze maken een slimme combinatie door naast het aanbod in hun fysieke winkel, ook aan huis te bezorgen. Vaak binnen een straal van 5 kilometer, waardoor consumenten hun producten soms al binnen 30 minuten in huis hebben. Dit noemt men “instant retail”. Door deze nieuwe, slimme vorm van winkelen is de (offline) handel recentelijk gegroeid met 13,6%.
Laagdrempelig ondernemen in China, iets voor u?
Wie wil ondernemen in China moet normaal gesproken voldoen aan een meerdere eisen. Denkt u hierbij onder andere aan een licentie om producten in China te verkopen, beschikking over een fysieke winkel of loods in China, geregistreerd staan als bedrijf bij de Chinese overheid en het hebben van een Chinese bankrekening. Deze eisen maken ondernemen in China niet eenvoudig.
E-commerce platform Tmall Global brengt hier verandering in. Elk bedrijf kan zich bij Tmall Global aanmelden als verkoper. Hiervoor hoeft men niet te voldoen aan bovenstaande richtlijnen. Goederen worden namelijk officieel buiten China verkocht en vervolgens legaal geëxporteerd naar China. Niet voor niks hebben wereldwijd al 20.000 merken uit 77 landen een webshop op Tmall Global. Enkele voorbeelden hiervan zijn cosmeticamerk Lush, Foot Locker en Swisse voedingssupplementen.
Is uw bedrijf geïnteresseerd in de mogelijkheden? We vertellen u er graag meer over. Laat ons weten wat uw wensen zijn via sales@ritra.nl, of bel ons direct op 010-7671000.
Ander belangrijk nieuws
