Onrust Midden-Oosten verhoogt prijzen olie en gas
26 juni 2025

Sinds half juni schieten de prijzen voor diesel en benzine omhoog. De hoogopgelopen spanningen tussen Israël en Iran zijn hiervan de oorzaak. Op het moment van schrijven is de Straat van Hormuz (nog) geopend. Mocht deze verbinding op korte termijn worden geblokkeerd, dan zal ook de scheepvaart dit uiteraard gaan merken. In dit artikel vertellen wij u over de gevolgen voor zowel de olie- als gashandel.
Verhoging olieprijs door spanningen Midden-Oosten
Sinds de eerste Israëlische bombardementen op Iran, afgelopen vrijdag 13 juni, reageren olieprijzen met forse verhogingen. Op het moment van schrijven hebben er helaas al meerdere aanslagen en bombardementen aan weerszijden plaatsgevonden.
Deze aanvallen zorgden binnen slechts een paar uur voor een stijging van de olieprijs met maar liefst 13 procent. Dit kan worden gezien als de snelste en grootste toename sinds de lente van 2022, net nadat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne uitbrak.
Ook de gasprijs weer omhoog
Door de handelsoorlog van President Trump was er (even) sprake van een lagere gasprijs. De vraag naar energie daalde, wat haar effect had op de prijzen. Helaas lijkt dit alles nu maar van korte duur te zijn. Want ook de daling voor energie is inmiddels, door alle spanningen in het Midden-Oosten, veranderd in een stijging.
In het voorjaar betaalde men circa €32 per megawattuur gas. De prijs is sinds september 2024 niet lager geweest. De Europese gasbeurs in Amsterdam heeft voor haar leveringen van aankomende maand een behoorlijke stijging doorgevoerd; er is geoffreerd op €37,20 per megawattuur. Dit is de grootste inflatie in slechts 5 weken tijd.
Grote gevolgen bij eventuele sluiting Straat van Hormuz
Bij Iran bevindt zich de strategisch gelegen en vooralsnog bereikbare, Straat van Hormuz. Deze belangrijke verbinding, voor zowel de handel van olie als (aard-)gas, is van cruciaal belang voor toelevering van olie vanuit de Perzische Golf, naar de rest van de wereld. Vervoer hiervan vindt, los van een klein gedeelte wat via een pijpleiding verloopt, veelal plaats per schip, wat de Straat van Hormuz tot een cruciale connectie maakt.
Volgens financieel platform Bloomberg komen er dagelijks meer dan zestien miljoen vaten olie per dag door de zeestraat. Dit staat gelijk aan 20% van de globale oliehandel. Met name vanuit Qatar wordt er in grote getalen gas vervoerd, waaronder naar Europa. Een blokkade van de Straat van Hormuz zou dan ook ernstige gevolgen voor de wereldhandel hebben.
Ontvangt u onze maandelijkse update van de dieseltoeslag al?
Bent u klant van Ritra Cargo? Dan ontvangt u als het goed is onze maandelijkse update van de dieseltoeslag én onze serviceberichten.
Het zou echter kunnen dat een van uw (oud-)collega’s deze ontvangt en uzelf (nog) niet. Wilt u de mailing ontvangen? Neem dan even contact met ons op via sales@ritra.nl, zodat we dit eenvoudig voor u in orde kunnen maken.
Ander belangrijk nieuws
