Oorzaken en gevolgen van de overspannen containermarkt
28 juni 2021
We staan met zijn allen voor grote uitdagingen. De containermarkt is nog nooit zo overspannen geweest. Een opeenstapeling van gebeurtenissen maken het alleen maar moeilijker en leiden ertoe dat we steeds vaker boekingen per stuk moeten onderhandelen. Het lijkt alsof we op een veiling staan waarbij de hoogste bieder de containers en ruimte krijgt.
Gigantische impact van problemen in Yantian
Om een idee te geven; de impact van de problemen in Yantian op de containerscheepvaart is inmiddels groter dan de Suezkanaal blokkade in maart. In het Suezkanaal had men te maken met 6 dagen stilstand. Yantian heeft een aantal weken op slechts 30% van de capaciteit gedraaid. De haven van Yantian verwerkt met een 100% capaciteit een containervolume van ongeveer 36.500 TEU per dag. De achterstanden blijven helaas oplopen en zijn dus nog steeds niet weggewerkt. De COVID-uitbraak lijkt onder controle nu er geen nieuwe gevallen zijn gemeld. Echter, blijven alle havens in de regio (Yantian, Nansha, Shekou, Chiwan) overbelast, waardoor containers voorlopig nog niet snel afgevoerd kunnen worden. Houd daarom nog steeds rekening met forse vertragingen.
Tariefniveau blijft stijgen
We dachten dat het plafond al in zicht was toen een 40ft container Usd 10.000 kostte, maar het tegendeel is waar. Lokale verladers in China bieden deze week al ruim Usd 15.000 tot Usd 19.000 per 40ft. Waar dit eindigt durven we echt niet meer te zeggen.
Onbetrouwbare afvaartschema’s
Los van de belachelijke tariefniveaus, is de betrouwbaarheid van de afvaartschema´s nabij het nulpunt. Dat is enigszins uit te leggen: door de wereldwijde coronapandemie kampt elke haven met congestie. Hierdoor duurt het soms 5-7 dagen voordat een schip gelost en geladen is. Als gevolg zijn de afvaartschema´s volledig verstoord en is er minder capaciteit. Schepen doen er namelijk veel langer over om alle havens aan te doen, wat resulteert in minder afvaarten.
Extreme vertragingen
We raden u dringend aan om rekening te houden met extra transittijden van 20 dagen vanuit directe aanloophavens (mainports China). Voor verschepingen uit feederhavens in landen zoals Bangladesh, Indonesië, Vietnam en Thailand, is het verstandig om met nog meer vertragingen rekening te houden. Deze havens worden namelijk veelal bediend via transhipment havens als Singapore, Tanjung Pelepas en Colombo alwaar de al overvolle schepen uit China aanmeren om deze containers mee te nemen.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact met ons op.
Ander belangrijk nieuws