+31 (0)10 76 71 000
Select language

Aanhoudende ruimteproblemen vanuit Azië

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Aanhoudende ruimteproblemen vanuit Azië

Door: onze collega Albert  

De verwachtte stabiliteit door de vorming van nieuwe allianties blijft voorlopig uit. Hoe komt dit, wat zijn de gevolgen en wat kunt u doen om de overlast zoveel mogelijk te beperken? Onze collega Albert legt uit.

Politiek van de nieuwe allianties op de westbound trade

In een aanhoudende poging om de zeevracht tarieven verder te verhogen, wordt de ruimte nog steeds beperkt op de vaarroutes naar Europa. De volumes blijven stabiel en met het hoogseizoen in zicht neemt de druk op ruimte weer toe.

Vooral in de eerste weken van april werd duidelijk dat elke alliantie te maken heeft met belangen van de aangesloten rederijen in terminals, (transhipment)havens en depots. Zij hebben hier bijvoorbeeld volumeafspraken mee. De vaarroutes van rederijen in de nieuwe allianties zijn gewijzigd, maar alle individuele afspraken niet.

Deze afspraken hebben onder andere uiteindelijk tot vertragingen in laadhavens, transhipment havens en last minute wijzigingen in vaarschema’s geleid. Zo’n 2 maanden na de start van de allianties lijkt de situatie nu wel verbeterd. De druk op de ruimte wordt echter nog steeds in stand gehouden.

 

Luchtvracht profiteert

Door de aanhoudende ruimteproblemen verschuift een deel van het transport vanuit Azië richting Europa naar andere modaliteiten. Met name vanuit China profiteren lucht- en spoorvervoer hiervan. De luchtvracht heeft zelfs zijn beste maart cijfers sinds de crisisjaren 2009 en 2010 gezien, met een groei van bijna 15% ten opzichte van vorig jaar.

 

Planning is essentieel

Ondanks alle hoop op stabiliteit lijkt de vraag naar ruimte nog steeds toe te nemen. De rederijen lijken er voorlopig alles aan te doen om die balans niet te herstellen en zo de druk op tarieven hoog te houden.

Ver vooruit plannen en het op tijd aanleveren van correcte ladinggegevens gaan een steeds grotere rol spelen in de vraag naar ruimte. Veel rederijen willen per week, per haven kunnen bepalen hoeveel ruimte ze tegen welk tarief willen “verkopen”.

 

Vragen?

Heeft u naar aanleiding van bovenstaand artikel vragen? Neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord.

 

Ander belangrijk nieuws