+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7
Nieuws Ritra Cargo

Opdrogend Panamakanaal zorgt voor wereldwijde problemen

Opdrogend Panamakanaal zorgt voor wereldwijde problemen

Opdrogend Panamakanaal zorgt voor wereldwijde problemen

Al sinds mei dit jaar bereiken ons berichten over de toenemende droogte van het Panamakanaal. Op de route van Azië naar Europa niet direct een belemmering, is waarschijnlijk uw eerste gedachte. Maar inmiddels neemt de omvang van het probleem toe. En daarmee ook de gevolgen. Zo is een lokaal probleem van lieverlee uitgegroeid tot een kwestie met wereldwijde proporties.

 

Het Panamakanaal

Het Panamakanaal in Centraal-Amerika stamt uit 1914 en is ruim 81 kilometer lang. Door haar strategische ligging verbindt het de Caribische Zee en de Stille Oceaan met elkaar. Zonder het Panamakanaal zou het scheepvaartverkeer om Zuid-Amerika heen moeten varen. Circa 6 procent van de totale wereldhandel maakt gebruik van het kanaal.

 

De standaard diepgang van het kanaal is normaliter vijftig voet (dit staat gelijk aan 15,2 meter). Sinds april van dit jaar heeft het Panamakanaal echter te kampen met extreme droogte. Als gevolg hiervan is de diepgang in eerste instantie per halve voet gelimiteerd en werkt men zoveel mogelijk met slots (reserveringen van passage). Zo probeert men de wachtrijen te reduceren.

 

 

Hoe droogte en misrekening een kanaal in problemen brengt

De mate van droogte, een direct gevolg van de klimaatverandering, is ook in de loop van het jaar niet verbeterd. Zelfs de drinkwatervoorziening van de bevolking kwam hierdoor in gevaar. Daarom hebben de autoriteiten van Panama besloten om de maximale diepgang van schepen verder in te dammen tot 44 voet (gelijk aan 13,4 meter). Het aantal schepen is per dag beperkt tot 32 in plaats van 36-38 per dag.

 

Door het enorme watertekort daalt het waterpeil in het Gatùnmeer. Dit meer loopt dwars door de vaarroute en is hiermee de belangrijkste waterbron voor het kanaal. Het Panamakanaal worstelt al met watertekorten sinds de verbreding in 2016. Het doel van de verbouwing was om grotere schepen door het kanaal te laten varen. Helaas heeft de beoogde groei nooit het gewenste effect behaald. Niet veel later bleek namelijk dat de fors grotere sluizen veel meer water nodig hebben dan berekend was.

 

 

Huidige situatie treft wereldwijde scheepvaart

Helaas moeten veel schepen nu via een omweg varen of lading achterlaten omdat zij volgeladen niet worden toegelaten. Er ligt op dit moment een vloot van zo’n 125 schepen te wachten op doorgang. Weliswaar minder dan de eerdere piek in juli van bijna 200 schepen, maar alsnog een enorme beperking voor de scheepvaart.

 

Er worden logischerwijs alternatieve routes gebruikt om het kanaal te omzeilen, waardoor het probleem in Panama nu ook gevolgen heeft voor verladers die op andere vaarroutes verschepen. Daarnaast heeft Amerikaans persbureau Bloomberg in een recent artikel al aangegeven dat niet alleen de inflatie in de Verenigde Staten hierdoor een deuk zal oplopen, maar dat dit haar effect zal hebben op de handel wereldwijd.

 

 

Heeft u nog vragen over de situatie rondom het Panamakanaal? Of heeft u een vraag over een ander vaargebied? Neemt u gerust contact met ons op.

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.