+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7
Nieuws Ritra Cargo

Overstap op zwavelarme brandstof grote impact op zeevracht

Overstap op zwavelarme brandstof grote impact op zeevracht

Zwavelarme brandstof scheepvaart

Vanaf 1 januari 2020 gelden er strikte regels met betrekking tot de zwaveluitstoot van schepen. Stookolie mag dan nog maar 0,5% zwavel bevatten, terwijl dit nu nog 3,5% is. Deze maatregel heeft grote gevolgen voor de rederijen. Zij moeten kostbare aanpassingen maken in de huidige werkwijze om hieraan te kunnen voldoen.

 

Wereldwijde afspraken

De vervuilende scheepvaart is wereldwijd een groot probleem. De stookolie die hiervoor wordt gebruikt is verantwoordelijk voor de uitstoot van veel broeikasgassen. De International Maritime Organisation (IMO), de VN-organisatie voor de scheepvaart waar 177 landen op zijn aangesloten, heeft daarom besloten dat stookolie vanaf 2020 nog maar 0,5% zwavel mag bevatten. Hiermee kan de zwaveluitstoot van de scheepvaart met 80% worden gereduceerd.

 

Oplossingen om zwaveluitstoot te reduceren

Rederijen kunnen kiezen uit verschillende opties om aan de nieuwe zwavelemissie richtlijnen te voldoen. Hiervan liggen er twee het meeste voor de hand:

  1. Huidige brandstof vervangen door zwavelarme brandstof. Dit is de meest eenvoudige oplossing. Echter zijn de kosten voor deze brandstofsoort hoog.
  2. ‘Scrubbers’ installeren die de zwavel uit rookgassen halen. Dit is een tijdrovende en kostbare klus. De scrubbers moeten worden geïnstalleerd, waardoor een schip zo’n 6 weken uit de vaart moet worden genomen. Het voordeel is dat de goedkopere stookolie dan wel gebruikt kan blijven worden.

Op dit moment is 5% van de schepen al uitgerust met scrubbers. Naar verwachting zal er volgend jaar een enorm run op deze rookgasinstallaties zijn. De overige schepen zullen vanaf 1 januari 2020 (vooralsnog) overstappen op zwavelarme brandstof.

 

Naar één brandstoftoeslag

In enkele vaargebieden is laagzwavelige brandstof al verplicht. Dit zijn de zogenaamde Emission Control Areas (ECA’s). Hier vallen de Noordzee en (een groot deel van) de kustlijn van Amerika bijvoorbeeld al onder. Momenteel betaalt u hier de Low Sulphur Surcharge (LSS) van $20 per teu voor. Deze toeslag moet de hogere brandstofkosten compenseren. Daarnaast worden er nu ook ECA’s in delen van China ingevoerd. Op deze trajecten wordt de LSS doorgaans door rederijen aan leveranciers doorbelast.

De manier waarop de hogere brandstofkosten worden doorberekend gaat naar verwachting komend jaar veranderen. Enkele rederijen hebben al aangekondigd één algemene brandstoftoeslag te gaan hanteren in plaats van meerdere aparte. Deze toeslag moet de kosten compenseren die rederijen nu al maken om te kunnen voldoen aan de IMO-richtlijnen die ingaan op 1 januari 2020. Deze zal dan ook hoger uitvallen dan de huidige LSS van $20 per teu.

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.