+31 (0)10 76 71 000

Overvolle schepen, onbetrouwbare schema’s en hogere tarieven

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Overvolle schepen, onbetrouwbare schema’s en hogere tarieven

De betrouwbaarheid van containerrederijen neemt verder af. Volgens een analyse van de Deense consultant Sea-Intelligence blijkt dat slechts 65% van de schepen in het 3e kwartaal op tijd in arriveerde. Tegelijkertijd stijgen de tarieven ongekend snel en naar een dusdanig hoog niveau, dat de laatste 10 jaar niet eerder is bereikt. Zo lang de coronacrisis voortduurt, is een verbetering van de situatie helaas onwaarschijnlijk.

 

Hoge tarieven en Peak Season Surcharge (PSS)

De problemen in de containervaart zijn een wereldwijd fenomeen. Het tijdelijk stilleggen van afvaarten zorgt ervoor dat de balans tussen vraag en aanbod van scheepsruimte in het voordeel is van de containerrederijen. Daarbij is er toch ook een onverwachte toename van volumes. Dit alles zorgt voor torenhoge tarieven.

 

De zeevrachttarieven hebben het hoogste niveau in 10 jaar bereikt. Voor een 40ft container van Azië naar Europa betaalt men nu gemiddeld USD 4500. Echter spant het verkeer van Azië naar de USA de kroon. Hier wordt gemiddeld USD 8000 voor een 40ft gevraagd.

 

Daar bovenop hebben MSC, ONE en YML een piekseizoen toeslag aangekondigd met ingang van 15 en 18 november. Deze varieert tussen de USD 400 en USD 500 per TEU. Per 1 december zullen alle rederijen een PSS doorberekenen en zijn er bovendien verhogingen van de al geldende piekseizoen toeslagen aangekondigd. Bent u klant bij Ritra Cargo, dan houden we u hier uiteraard persoonlijk van op de hoogte.

 

Betrouwbaarheid dienstverlening

De dienstverlening in overslaghavens zoals Colombo, Singapore en Tanjung Pelepas wordt met de dag slechter. Dit komt onder andere door maatregelen omtrent Covid-19. Denk aan een avondklok, quarantaine en stakingen. Daarnaast is de arbeidscapaciteit beperkt, waardoor aansluitingen onzeker zijn. Ook slaan rederijen soms havens over omdat de schepen al vol zitten en men oorspronkelijke schema’s probeert te handhaven. Dit alles veroorzaakt vertragingen.

 

Wat kunt u doen?

We doen er alles aan om uw containers op tijd te laten vertrekken. Echter kunnen we vertraging onderweg niet altijd voorkomen. Vooral vanuit overslaghavens is de situatie slecht en zijn vertragingen van 7 tot 10 dagen helaas geen uitzondering meer.

 

We adviseren u daarom dringend om bij het plannen van uw leveringen met bovenstaande rekening te houden. Vraag daarnaast aan uw leveranciers om boekingen zo vroeg mogelijk te plaatsen en daarbij een exacte opgave van de zending te geven, zoals het aantal cartons en het gewicht. Zo kunnen we vertragingen zoveel mogelijk beperken.

 

Ander belangrijk nieuws
Chat with us