+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Recente COVID19-uitbraak in Azië leidt tot meer druk op supply chains

Recente COVID19-uitbraak in Azië leidt tot meer druk op supply chains

Zero tolerance-beleid in China

De afgelopen weken is er in Azië een nieuwe golf van het COVID19-virus opgelaaid. De meeste gevallen zijn waargenomen in grote productiehubs, waaronder Shenzhen. Opnieuw kan dit enorme problemen opleveren voor verladers. De huidige doorlooptijd en tarieven zullen wederom onder druk komen te staan op de toch al overbelaste containermarkt. We vertellen u graag waar u rekening mee moet houden.

 

 

Nieuwe Corona-uitbraak in Azië

Zuid-China, Japan, Zuid-Korea, Taiwan en Vietnam behoren tot de Aziatische productielanden die in de afgelopen weken een nieuwe COVID-uitbraak meldden. Goederen die in deze landen zijn geproduceerd worden vooral verzonden naar Europa en de Verenigde Staten.

 

Zo hebben de Vietnamese autoriteiten al vier bedrijventerreinen in de noordelijke provincie Bac Giang, tijdelijk gesloten vanwege de heropleving van COVID. Ook zijn er een paar dagen geleden in Shenzhen (China) nieuwe gevallen gevonden. Daar gelden nu aangescherpte controles en vereiste coronatesten voor alle bezoekers van de haven, waaronder vrachtwagenchauffeurs. Dit zorgt voor overbelasting van het getroffen havengebied, wat resulteert in grote vertraging bij de aanlevering en/of het lossen van goederen.

 

Problemen stapelen zich op

De nieuwe uitbraak van COVID-19 komt bovenop de aanhoudende, bestaande problemen zoals capaciteitstekort, congestie en blank sailings. Ook is er inmiddels een tekort aan beschikbare laadruimte per spoor.

 

Door de explosieve groei in het aantal treinen van en naar China is er nu sprake van congestie op de terminals in Brest-Malaszewicze. Dit komt doordat er voor de andere grensovergangen naar West-Europa geen subsidie geldt vanuit China. Treinmaatschappijen worden dus ruwweg gedwongen om van deze grensovergang gebruik te maken.

 

In combinatie met incidenten zoals de blokkering van het Suezkanaal en tijdelijke sluiting van havens die te maken hebben met COVID-19-uitbraken, zorgen deze voor grote bezorgdheid onder economen. Men vreest dat dit de inflatie in de opgejaagde wereldeconomie zal aanwakkeren.

 

Gevolgen voor transporttarieven vanuit Azië

Deze nieuwe ontwikkelingen doen de huidige markt uiteraard allemaal geen goed. De verwachting is dat de tarieven in juni het hoogste niveau uit de hedendaagse geschiedenis gaan bereiken.

 

In een eerder gepubliceerd artikel uit het Nieuwsblad Transport van 26 mei is terug te lezen dat men vreest dat ook de toekomstige tarieven niet zullen zakken naar het niveau van voor de coronacrisis in 2018/2019. Het lijkt erop dat de vrachtprijzen in de toekomst fundamenteel hoger zullen liggen. Dit ‘nieuwe normaal’ wordt geschat op 50% boven het niveau van voor de coronacrisis.

 

Uiteraard heeft Ritra Cargo nauw contact met haar agentschappen rondom de nieuwe, oplaaiende golf van het coronavirus. Vanzelfsprekend zullen alle betrokken verladers door ons worden voorzien van informatie.

 

Heeft u echter nog vragen omtrent ontwikkelingen op de huidige markt? Neem dan gerust contact op met uw vaste aanspreekpunt binnen Ritra Cargo.

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.