Rederijen plannen een mega-alliantie
17 maart 2016
De container carriers maken moeilijke tijden door. In één jaar tijd zijn de prijzen voor de hoofdroutes met gemiddeld 21% tot 44% gedaald. Rederijen moeten actie ondernemen om operationele en financiële problemen te voorkomen. Steeds vaker kiezen zij ervoor om allianties te vormen. Nadat Maersk en MSC vorig jaar bekend maakten de krachten te bundelen in M2, hebben CMA CGM, Coscocs, OOCL en Evergreen nu ook aangegeven samenwerkingsplannen te hebben.
Het ontstaan van allianties tussen rederijen is een nieuw verschijnsel in de scheepvaart. In het verleden werd dit vaak ontmoedigd door lokale overheden, om een monopoliepositie van een klein aantal rederijen te voorkomen. Hier is verandering in gekomen door de slechte financiële situatie waarin veel rederijen momenteel verkeren. Er is sprake van overcapaciteit, waardoor de prijzen onder druk komen te staan. Het vormen van allianties is nu nodig om het hoofd boven water te houden.
Rederijen die zich niet aansluiten bij een alliantie, zullen in vergelijking minder diensten kunnen aanbieden. Om te overleven zullen zij ook één en ander moeten wijzigen in de strategie. Mogelijk besluiten deze rederijen eveneens om een nieuwe alliantie te vormen. Een alternatief is om te kiezen voor meer specialisatie in nichemarkten, door bijvoorbeeld zeevracht op bijzondere routes aan te bieden.
Met de komst van (nog) grotere allianties zal de flexibiliteit verder afnemen. Wel kan dit zorgen voor meer rust en stabiliteit in de huidige tariefoorlog. De komende tijd zal er meer duidelijkheid komen over de te vormen allianties en het effect op klanten van rederijen.
Ander belangrijk nieuws
