Rederijen verhogen tarieven voor mooie start
21 december 2023
De zeevrachttarieven zijn, ten opzichte van voorgaande maanden, onderhevig aan een lichte stijging. En als we de eerste berichten hierover mogen geloven, zullen de tarieven met ingang van januari verder worden opgeschroefd. Daarnaast wordt gevreesd voor een forse terugval van scheepscapaciteit door het schrappen van afvaarten. Dit alles om een verslechterd evenwicht tussen vraag en aanbod te compenseren. Hoe gaat dit u als verlader raken?
Financieel zeer tegenvallend 2023
In de laatste offertes van 2023 viel het u waarschijnlijk al op; zeevrachttarieven stijgen weer. Uiteraard heeft dit heeft te maken met de gebruikelijke drukte rondom de feestdagen en het aankomende Chinees Nieuwjaar. Maar er is voor rederijen nog een veel grotere reden om tarieven te verhogen. Het is een directe reactie op een zeer tegenvallend, financieel jaar.
De markt die al een jaar te kampen heeft met veel teveel aanbod en bar weinig vraag, mondde zo uit in een financieel drama. Daarnaast zijn de kosten van rederijen nog steeds erg hoog. De uitgaven voor stookolie, de aankoop en het onderhoud van scrubbers en de overeengekomen tarieven voor tijdchartercontracten die in 2021 en 2022 duur zijn afgesloten, zorgen dat zij op hun uitgaven moeilijk kunnen bezuinigen. Hoe gaan rederijen in het nieuwe jaar het tij keren?
Vergroting vloot bezorgt rederijen hoofdpijn
Gemiddeld is de vloot met respectievelijk 5% en 19% gegroeid ten opzichte van 2022 en 2019. Aan de andere kant zijn de containervolumes met 2% gedaald ten opzichte van 2022 en slechts 1% hoger dan in 2019.
Het ladingaanbod is er op dit moment simpelweg niet. De kosten daarentegen zijn enorm toegenomen. In 2024 zal de vloot waarschijnlijk nog eens met 9% groeien. Dit zorgt dat de druk op de markt verder toeneemt en heeft rederijen doen besluiten actie te ondernemen.
Blank sailings & stijgingen voor solide start van 2024
Om te beginnen zullen de spottarieven worden aangepakt met een stijging van maar liefst +15%. Maar ook de reguliere zeevrachttarieven zullen niet achterblijven. Zowel Hapag-Lloyd als CMA CGM hebben aangekondigd per 1 januari hun FAK (freight all kinds) tarieven fors te verhogen. Men spreekt zelfs van een verdubbeling van het tarief van een 40’ft container. Te beginnen met de diensten van Azië naar Europa. Kort daarop zullen ook de tarieven in het Middellandse Zee-gebied en op de Trans-Atlantische diensten worden verhoogd. Vermoedelijk gaan andere vervoerders dit voorbeeld in de komende weken volgen.
Nu al is de ervaring dat het boeken van lading voor verschepingen eind december en begin januari (dus nog ruim vóór Chinees Nieuwjaar) lastig is. Het lijkt erop dat de jaarlijks terugkerende periode van geschrapte afvaarten, blank sailings, hiermee al van start is gegaan. Analisten voorspellen dat dit begin januari kan oplopen tot het gemis van zeker zo’n 40% van de geplande afvaarten vanuit China.
Helaas zal de huidige, onveilige situatie in en rondom de Rode Zee dit er niet makkelijker op maken. Veel rederijen moeten noodgedwongen hun vaarroutes wijzigen omdat het Suezkanaal niet toegankelijk is. Dit gaat zorgen voor extra reistijd en blank sailings.
Verladers de dupe van toeslagen
Naast de tariefverhogingen krijgt u in 2024 helaas nog meer voor de kiezen. Zo hebben wij eerder al aan u laten weten dat er per 1 januari aanstaande door alle rederijen ETS-belasting zal worden doorberekend.
Recent liet ook Hutchison ECT Terminals van zich horen. Zij zullen per 1 januari twee eigen toeslagen in het leven roepen: de Klimaat- en Spreidingstoeslag. Voor ieder bezoek aan de terminal zal dit worden doorberekend. Het fijne erover leest u hier.
Meer weten?
Wilt u graag meer weten over de nieuwe toeslagen of bent u benieuwd naar andere artikelen over de containermarkt? Neemt u dan eens een kijkje in ons nieuwsarchief. Uiteraard staat ook uw Ritra contactpersoon met raad en daad voor u klaar.
Ander belangrijk nieuws