Meer rederijen vormen allianties vanwege financiële problemen
30 november 2016
Containerrederijen die grote allianties vormen is een steeds vaker voorkomend verschijnsel. Dit doen zij om de kosten te drukken. Ook Japanse rederijen hebben nu aangekondigd om volgend jaar te gaan samenwerken. Het gaat om NYK Line, MOL en “K” Line.
Allianties vormen om te overleven
Samenwerken is nodig omdat de zeevracht tarieven de afgelopen 3 jaar sterk zijn gedaald. Hierdoor draaien de rederijen forse verliezen. De alliantie tussen de drie Japanse rederijen is dan ook niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste in scheepvaartland. Anderen gingen hen al voor in onder andere de 2M en de Ocean Alliance alliantie.
De lage tarieven zijn het resultaat van een flinke afname van export vanuit Azië. Maar ook de toegenomen scheepscapaciteit vanwege nieuwbouw speelt een rol. Hierdoor bleef veel ruimte aan boord van schepen ongebruikt, wat ook zorgt voor lage prijzen en verdere verliezen. Om verandering in de benauwde financiële situatie te brengen, vormen rederijen allianties. Daarnaast halen zij schepen uit de vaart, waardoor er capaciteitstekort ontstaat. Hierdoor kan er een hogere prijs voor de zeevracht worden gevraagd.
Japanse rederijen draaien miljarden verlies
NYK Line, MOL en “K” Line draaiden afgelopen jaar flink rode cijfers. NYK Line noteerde in de eerste helft van 2016 een verlies van $2,2 miljard. MOL noteerde over 2015 $1,5 miljard in de min en “K” Line $475 miljoen.
Met de samenwerking kunnen de rederijen ruim één miljard dollar per jaar besparen. De nieuwe onderneming zal goed zijn voor een marktaandeel van 7%. Hiermee zullen zij de op vijf na grootste containervervoerder op zee zijn. Vanaf 1 april 2017 gaat de nieuwe rederijcombinatie officieel van start.
Gevolgen voor de zeevracht
Nieuwe allianties, de verliezen vanwege afname van export vanuit Azië en het beperken van de capaciteit zorgen voor stijgende zeevracht tarieven. Ook het wegvallen van rederij Hanjin draagt hieraan bij. Door de afnemende concurrentie is er bovendien minder keuzevrijheid. Omdat de omstandigheden waarin containerrederijen verkeren zo schrijnend zijn, zal de noodzaak om tarieven te verhogen voorlopig waarschijnlijk blijven bestaan.
Ander belangrijk nieuws