+31 (0)10 76 71 000
Select language

Referentie:Harold Reusink

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Naar een oplossingsgerichte inbound containerplanning – het verhaal van Dille & Kamille

Met zo’n 40 winkels in Nederland, België en Duitsland is Dille & Kamille in veel grote steden een bekend gezicht. Hier, maar ook online, verkopen zij een wonderlijke mix van duurzame huis-, tuin- en keukenproducten. Deze importeren zij uit veel verschillende landen. Dan wil je kunnen vertrouwen op een nauwkeurige en duidelijke inbound containerplanning. Tot een aantal jaar geleden vormde het ERP-systeem hiervoor de basis. De communicatie verliep vooral via de mail. Hierdoor was overzicht houden een lastige en tijdrovende taak. Om niet achter de feiten aan te lopen moest er beter inzicht en overzicht komen. Harold Reusink, supply chain manager bij Dille & Kamille, vertelt over de resultaten die ze dankzij Ritra Cargo’s TRACOS hebben behaald.

Uitdaging: gebrek aan inzicht en overzicht

In de supply chain van Dille & Kamille zijn er veel belanghebbenden die zending informatie met elkaar uitwisselen. Denk aan vervoerders, planners en agenten. Ze mailen met elkaar over de status van de zending en de planning voor de aflevering van containers. Maar ook zending gerelateerde documenten zoals inkoopfacturen en B/L’s gaan over en weer. Met meerdere inkomende containers per week is het dan lastig om het overzicht te behouden.

Harold: “De zichtbaarheid en volgbaarheid van zendingen was onvoldoende. Heel veel ging via de mail. Zeker als een planner er niet was, maakte dit het lastig om bij problemen snel te kunnen handelen. We wilden ten alle tijden inzicht in de status van onze zendingen. Daarnaast was er behoefte aan één systeem waarin alle partijen samenwerken en dezelfde informatie zien.”

Bij een vorige werkgever had Harold al lange tijd met Ritra Cargo en supply chain platform TRACOS gewerkt. Hij wist dan ook dat beiden goed bij Dille & Kamille zouden passen. Zeker omdat Ritra Cargo net als hen, veel oog voor duurzaamheid heeft. Niet voor niets was de implementatie van TRACOS één van zijn eerste dingen die hij opzette toen hij bij Dille & Kamille begon als supply chain manager.

Verwachting: één platform als totaaloplossing

Meer inzicht en overzicht; die wens stond bij Dille & Kamille voorop. Ze wilden af van de grote stroom aan e-mails rondom zendingen. TRACOS moest hiervoor hét centrale communicatieplatform gaan worden. Eén omgeving waarin planners, agenten, vervoerders én expediteur alle benodigde informatie kunnen delen en terugvinden.

Met zoveel gebruikers die afhankelijk zijn van dit supply chain platform, was gebruiksvriendelijkheid ook een absolute must.

Harold: “Het belangrijkste is dat het platform door iedereen eenvoudig te gebruiken is. Veel supply chain platforms zijn te ingewikkeld vormgegeven, waardoor je niet goed kan vinden waar je naar op zoek bent”.

Daarnaast was er de wens om orderdata uit het Dille & Kamille ERP-systeem automatisch in TRACOS in te schieten. Zo kunnen de planners sneller werken en worden er minder fouten gemaakt. Kortom, TRACOS moest een eenvoudige en tegelijkertijd complete oplossing voor de inbound containerplanning van Dille & Kamille bieden.

Maak nu een vrijblijvende afspraak

Online of op locatie

Aanpak: One size does not fit all

Om welke container gaat het, en waar moet die vandaan komen? Dat is wat TRACOS voor Dille & Kamille in de basis inzichtelijk moest maken. Met deze behoefte is het ICT-team van Ritra Cargo aan de slag gegaan.

Harold: “Bij grotere expediteurs gaan ze bij de inrichting van het supply chain platform vaak uit van “one size fits all”. Bij Ritra Cargo is dat anders. De lijntjes met de ICT’ers zijn kort. Ze richten het platform helemaal naar wens in en dat in korte tijd”.

We koppelden alle zendinginformatie aan de specifieke ordernummers van Dille & Kamille. Hiermee wordt inzichtelijk om welke artikelen het gaat en wie bijvoorbeeld de leverancier is. Douanedocumentatie, inkoopfacturen en B/L’s kunnen bij de order worden geüpload. Daarnaast kwamen er opties om o.a. de gewenste leverdatum in aan te geven en de aflevering van containers in te plannen.

Harold: “Ik wilde het niet te groot en ingewikkeld maken. TRACOS moest vooral inzicht bieden in alles wat goed gaat. Daarnaast blijft persoonlijk contact over zendingen waar problemen mee zijn altijd nodig. Het fijne hierbij is dat Ritra Cargo niet alleen kijkt naar het grote geheel, maar ook begrijpt dat één container heel belangrijk kan zijn”.

Zowel het team van Ritra Cargo als de overzeese agenten zorgen dat de informatie in TRACOS zo actueel mogelijk is. Moet er iets snel weg of zijn er problemen? Dan is er persoonlijke contact en wordt er oplossingsgericht meegedacht.

Resultaat: betrouwbare zendinginformatie altijd en overal inzichtelijk

Dille & Kamille is sinds 2019 gebruiker van Supply Chain Platform TRACOS. Welke verbeteringen heeft het hen gebracht?

Voor TRACOSMet TRACOSResultaat
Informatie over de locatie van containers is niet voor iedereen direct inzichtelijkETD, ETA, ATA en vertragingen centraal inzichtelijk voor iedereenGoed zicht op waar containers zijn, sneller actie ondernemen op afwijkingen in de planning
Agenten, vervoerders, planners en expediteur delen zending gerelateerde documenten via de e-mail, informatie is verspreidAgenten, vervoerders, planners en expediteur delen alle zending gerelateerde documenten in dezelfde omgevingZending gerelateerde documenten direct toegankelijk voor alle partijen
Niet alle gebruikers zijn op de hoogte van (dezelfde) informatieAlle gebruikers zien dezelfde informatie op één centrale plek.Uniformiteit in informatie, sneller handelen op basis van beschikbare informatie
Persoonlijk contact over alle zendingenPersoonlijk contact beperkt tot zendingen die speciale aandacht vereisenMinder tijd kwijt aan goedlopende zendingen, focus op zendingen waar wat mee aan de hand is
Orderdata handmatig overnemen vanuit ERPOrderdata wordt via een EDI-verbinding automatisch in TRACOS ingeschotenSneller en minder foutgevoelig werken

Sinds Dille & Kamille TRACOS gebruikt hebben ze nog maar weinig omkijken naar de inbound containerplanning. Er is duidelijk inzicht in de status van zendingen en mogelijke problemen worden tijdig gesignaleerd.

Harold: ”De afgelopen twee jaar waren er veel problemen door vertragingen. Toch waren onze producten in de belangrijke seizoenen meestal op de juiste tijd op de juiste plek. Door inzicht in vertragingen konden we problemen eerder ondervangen”.

Zowel de planners in Waddinxveen, de collega’s in Amsterdam en degenen die thuis werken, hebben altijd beschikking over dezelfde orderinformatie en documenten. Het heen-en-weer mailen is niet langer nodig.

Harold: “Werken met TRACOS betekent minder handelingen per persoon. Dat maakt ons groeibestendig. We werken nu met drie planners, maar anders was dat echt niet genoeg geweest”.

Conclusie: een vlekkeloze inbound containerplanning

Dankzij supply chain platform TRACOS is de informatiestroom tussen de verscheping en aanlevering van goederen nu optimaal. De verwachtingen van Dille & Kamille zijn dan ook volledig waargemaakt.

Harold: “Dankzij TRACOS hebben we nu volledig inzicht en overzicht op onze inbound containerstroom. De containerplanning verloopt vlekkeloos en zonder veel onderhoud. Mocht er toch iets aan de hand zijn, dan word ik door Ritra snel geholpen. Dat ik nu ook de CO2-uitstoot per zending kan inzien vind ik echt van toegevoegde waarde. Het sluit goed aan bij het grote belang dat Dille & Kamille hecht aan duurzaamheid”.

Zet vandaag nog de eerste stap naar een betrouwbare planning

Wilt u weten hoe Supply Chain Platform TRACOS de alles-in-één oplossing voor uw inbound containerplanning kan zijn? We laten het u graag geheel vrijblijvend zien. Laat een bericht achter in ons contactformulier of bel ons direct.

Call us Chat with us