Ritra Cargo spreekt op voorlichtingsbijeenkomst “Digitalisering in de expeditie sector”
30 april 2018
Blockchain, Big Data en iSHARE. Een aantal voorbeelden van tech-termen die steeds vaker worden gehoord in de expeditie sector. Omdat veel expediteurs zich afvragen wat dit soort technologieën voor hen gaan betekenen, organiseerde de brancheorganisatie Fenex op 25 april het evenement “Digitalisering in de expeditie sector”. Ritra Cargo is al jaren bezig met deze Tech-revolutie. Daarom werd één van onze collega’s, Ad Schoenmakers, uitgenodigd om te vertellen welke rol de digitalisering bij Ritra Cargo speelt.
Mensen en ICT als kracht van de organisatie
“Automatisering van bedrijfsvoering” was de naam van de interactieve break-out sessie die Ad samen met Wout van de Fenex leidde. Hierbij vertelde Ad welke rol digitalisering bij Ritra Cargo speelt en hoe hiermee wordt omgegaan, om vervolgens met deelnemers in discussie te gaan.
Digitalisering speelt bij Ritra Cargo een centrale rol. Ad: “Mensen en ICT zijn de kracht van onze organisatie”. Daarom wordt er continu gewerkt aan procesverbeteringen, waarbij de behoeften van klanten en medewerkers als startpunt wordt genomen. Ad: “Wij leggen de vraag bij onze medewerkers neer: waar heb jij behoefte aan in je werk, welk proces zou je willen veranderen? Bij Ritra Cargo heb je invloed op je eigen wereld, en hier worden collega’s blij van”.
Belangrijk om te weten is dat er geen selectie uit de ideeën wordt gemaakt. Elk idee wordt gewoon uitgevoerd. Uiteraard is niet alles wat wordt ontwikkeld dan even breed toepasbaar in de organisatie, maar dit is ook niet belangrijk. Zolang het werk voor diegene maar plezieriger wordt gemaakt. Het gaat erom dat iedereen wordt gehoord en in de praktijk blijkt deze aanpak goed te werken. Mensen blijven communiceren. Bovendien zorgt dit ervoor dat medewerkers willen blijven veranderen. Kortom, het is een visie die zijn vruchten afwerpt.
De ICT-expediteur
“De basis is dat wij ICT doen. Daarnaast vervoeren wij ook goederen”, aldus Ad. Hierbij is het handig dat er bij Ritra Cargo met slechts één systeem wordt gewerkt. Hierin zijn alle interne processen aan elkaar geknoopt, waardoor ze beter met elkaar kunnen communiceren. Daarnaast zijn er ook individuele koppelingen om data te delen met externe partners, zoals leveranciers en klanten. Doordat het systeem volledig in eigen beheer is, kunnen wijzigingen makkelijk worden aangebracht.
Een goed voorbeeld hiervan is Ritra Cargo’s Supply Chain Management Platform “Traffic Contol System” (TCS). Ad: “De behoeften van klanten die gebruik maken van TCS worden centraal gesteld. Zo zijn KPI’s inzichtelijk in dit platform, maar welke dit precies zijn hangt af van de klant. Wil hij deze tot op order niveau zien, of misschien tot op stuks niveau? Wij ontwikkelen waar de klant om vraagt”.
Het mag duidelijk zijn dat de rol van de expediteur verandert. Zowel in de organisatie als naar buiten toe. De flexibele structuur die Ritra Cargo heeft met betrekking tot het maken van procesverbeteringen, zorgt ervoor dat er continu toekomstgericht wordt gedacht en gehandeld.
ICT-budget linken aan het brutoloon
Om de centrale rol van ICT te faciliteren, moet hier uiteraard wel budget beschikbaar voor worden gesteld. “Hoe bepaal je dan het ICT-budget?”, was een dringende vraag. Ook dit kon Ad duidelijk toelichten: “Het ICT-budget bij Ritra Cargo wordt direct gelinkt aan het brutoloon. Bij een organisatie waar mensen en ICT als de belangrijkste kracht worden beschouwd, is dit een logische keuze. Door voor het ICT-budget een vast percentage van het brutoloon te nemen, kan deze namelijk meegroeien met de organisatie. Zo kan er continu worden geïnvesteerd in innovatie, wensen van gebruikers en uiteraard het nodige onderhoud.”
Heeft u naar aanleiding van dit artikel verdere vragen over de rol van digitalisering bij Ritra Cargo? Dan horen wij graag van u.
Ander belangrijk nieuws