Rotterdamse haven zet vaart achter verduurzaming
30 augustus 2023
Dat er in de haven van Rotterdam in de komende jaren flink wat gaat veranderen staat buiten kijf. De overheid legde eerder dit jaar een ambitieus plan neer. Over slechts 7 jaar wil men dat het merendeel van alle vrachtwagens in Nederland emissieloos rijdt. Een prachtig, maar zeer uitdagend doel. Hoe bereidt de Rotterdamse haven zich hier nu al op voor?
Noodzakelijke verduurzaming
Ook, of misschien wel juíst, de logistieke sector moet meer, sneller en gerichter gaan verduurzamen. Dat is ongetwijfeld tevens het gedachtengoed geweest van de overheid. Wat hen bracht tot een ambitieus gesteld doel: om in slechts een aantal jaren zo goed als volledig van dieseltrucks af te stappen. Maar of het nu wettelijk wordt opgelegd of vanuit eigen beweging gebeurt; we kunnen er niet omheen. Met de huidige klimaatveranderingen is verduurzaming op korte én lange termijn noodzakelijk.
In 2030 zullen de dieseltrucks al grotendeels uit het straatbeeld verdwijnen. Op een beperkt gedeelte waterstof trucks na zal de elektrische vrachtauto overheersen. Onderzoeksbureau TNO voorspelt dat 90% van alle vrachtwagens die de haven van Rotterdam in 2040 gaan passeren, elektrisch is. Met deze feiten in ons achterhoofd moet er een ommekeer komen in onze branche. Diesel is passé, e-trucks zijn de toekomst.
Havenbedrijf Rotterdam neemt het voortouw
Met een streven naar zoveel elektrische trucks op de weg zijn voldoende beschikbare laadplaatsen uiteraard de allergrootste prioriteit. Het Rotterdams Havenbedrijf heeft hierin besloten het voortouw te nemen. Met de plannen om dit jaar al verschillende laadplaatsen voor zwaar verkeer te openen, hopen zij met hun initiatief en aanstekelijke positiviteit de rest van de markt aansteekt om te volgen.
Uitgaande van de enorme hoeveelheid e-trucks in 2040 moeten er ruim tweehonderd publieke laadplaatsen in de Rotterdamse haven komen. Nog dit jaar worden er bij diverse truckparkings in Rotterdam de eerste laadplekken geopend. Door het gebruik te registreren kan er belangrijke data worden verzameld. In de tussentijd wordt er aan de achterkant uitgezocht of er (al) voldoende stroom aanwezig is of in hoeverre (kostbare) netverzwaring een noodzaak wordt. Netbeheerders zullen in de komende jaren sowieso voor een grote opgave staan.
Rotterdam heeft primeur met publieke laadpalen zwaar verkeer
Maar waar moeten al die laadplaatsen komen? Laden duurt langer en moet vaker gebeuren dan tanken, dus voldoende ruimte is van groot belang. Bestaande benzinestations zijn hierdoor eigenlijk veelal niet geschikt. Een oplossing lijkt te komen vanuit de truckparkings. Hier is vaak genoeg ruimte en er zijn voorzieningen zoals beveiliging, sanitair en horeca. Op dit moment is het Rotterdams Havenbedrijf in de Waalhaven bezig met het aanleggen van laadplaatsen.
Vooralsnog is Rotterdam de eerste en enige haven waar wordt geïnvesteerd in publieke laadpalen. Andere havens blijven, om diverse redenen, op dit moment nog achter. Maar we moeten als branche niet afwachten. Hoe mooi dit initiatief ook is, er zullen uiteraard ook veel laadpunten bij bedrijven moeten worden verwezenlijkt. Belangrijk op dit moment is vooral om te inventariseren hoe het zit met de netstroom. Er is een zogenaamde netcongestie (d.w.z. dat er meer vraag naar elektriciteit is dan dat er capaciteit beschikbaar is) waardoor nog niet alles mogelijk is.
Meer weten?
Heeft u behoefte aan wat meer achtergrondinformatie? U leest het in dit artikel, eerder door ons gepubliceerd in maart 2023. In onze maandelijkse nieuwsbrief berichten wij regelmatig over de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vrachtvervoer. U meldt zich hier geheel kosteloos aan.
Bron voor gegevens TNO & Havenbedrijf Rotterdam via Nieuwsblad Transport
Ander belangrijk nieuws