+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7
Nieuws Ritra Cargo

Samen op weg naar een emissieloze toekomst

Samen op weg naar een emissieloze toekomst

Elektrische Vrachtwagens

Het verder verlagen van de CO2-uitstoot wordt voor iedereen onvermijdelijk, onze sector speelt hierin een grote rol. De overheid wil dat vrachtwagens in 2030 emissieloos rijden. Alle wagens moeten dan elektrisch zijn of op waterstof rijden. Een ambitieuze doelstelling. Veel vervoerders staan er voor open om over te stappen, maar hoe haalbaar is dit? En wat betekent dit voor uw toekomstige transportplanning?

 

 

De komst van e-trucks

In Nederland rijden momenteel al elektrische bussen en een aantal kleinere e-trucks. Volvo Trucks zet zich als eerste fabrikant in voor de ontwikkeling van een elektrische oplossing binnen het zware segment. Volvo is altijd al vooruitstrevend geweest op dit gebied, voor veel bedrijven zijn zij dan ook de leidraad.

 

Veiligheid staat bij Volvo altijd voorop. Zij houden rekening met meerdere mogelijke scenario’s bij hun wagens. Zo worden alle trucks voorzien van koelwater en willen ze een geluid toevoegen, zodat men de voertuigen aan hoort komen. Dat moet de verkeersveiligheid vergroten.

 

Wel is er nog een grijs gebied rondom E-trucks. Zo moet er rekening gehouden worden met een hogere aanschafwaarde dan dieseltrucks. Ook zijn e-trucks zwaarder dan de huidige vrachtwagens. Daarentegen kunnen bedrijven een subsidie aanvragen via de subsidieregeling van de overheid: AanZET.

 

 

De stroom volgen

De e-trucks komen met 6 accupacks met in totaal 540 kWh accucapaciteit. Elektrische vrachtwagens met een volle accu kunnen ongeveer 300/350 km rijden. Op dit moment uiteraard nog lang niet waar we willen zijn, maar dit gaat de komende jaren doorontwikkeld worden.

 

Om te zorgen dat de trucks ‘s morgens voldoende geladen zijn, moet men ’s nachts opladen. Moet dit overdag nog gebeuren, dan kost dit de planning uiteraard veel extra tijd. Daarnaast is stroom ’s nachts goedkoper. Het volladen van de accu duurt met een standaard lader 5 tot 10 uur. Met een snellader gaat dit stukken sneller, in ongeveer 2 uur is de accu dan al vol.

 

 

Toekomst van het laden

Net als voor elektrische auto’s is het ook voor vrachtwagens mogelijk om een oplaadplein te laten installeren. Een laadplein is een plein met meerdere laadpunten voor uw e-trucks. Alle laadpunten zijn aangesloten op één netaansluiting.

 

Momenteel is hiervoor nog niet voldoende energie beschikbaar in Nederland, dit beperkt de mogelijkheid om met meerdere wagens tegelijk te laden. De overheid en transportsector gaan ervan uit dat dit in de komende jaren gaat veranderen.

 

Gebleken uit de recente webinar van Nieuwsblad Transport is dat de jongere generatie de ontwikkelingen van elektrische voertuigen als iets positiefs ziet. Toch ziet de veiligheidsregio nog wat beren op de weg. Zij raden het bijvoorbeeld niet aan om de trucks ’s nachts te laden zonder toezicht. Daarnaast moeten de laadpunten ongeveer 10 meter van het gebouw af worden geplaatst. Dit i.v.m. eventueel brandgevaar.

 

In de toekomst wordt nog bekeken welke restricties van toepassing zijn voor e-trucks. Op dit moment weten we al wel dat er een oplossing gevonden moet worden voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, dit i.v.m. de combinatie met de accu.

 

 

E-trucks in een notendop

Door de geringe ervaring met elektrische vrachtwagens zijn de voor- en nadelen op dit moment nog niet volledig in kaart te brengen. Wel geven wij u alvast de 3 belangrijkste redenen om over te stappen naar e-trucks:

 

  1. Toegelaten in milieuzones

Veel gemeenten in Nederland voeren per 2025 een zero emissiezone in. Alleen emissieloze voertuigen worden toegestaan in deze gebieden. Het is dan ook onvermijdelijk om niet over te stappen naar e-trucks in deze gemeenten.

 

  1. Minder CO2-uitstoot

Het is van groot belang om binnen uw bedrijf de CO2-uitstoot te reduceren. Volgens het klimaatakkoord moet in 2030 49% van de CO2-uitstoot zijn afgenomen. Elektrische wagens hebben geen CO2-uitstoot en gaan hiermee zorgen voor betere luchtkwaliteit. Daarnaast is het productieproces van een e-truck veel minder belastend dan die van een dieselvariant.

 

  1. Minder geluidsoverlast.

E-trucks zijn stiller dan diesel- en benzinewagens. Vaak hoor je ze niet aankomen, wat zorgt voor minder geluidsoverlast. Dit heeft een positieve invloed op de biodiversiteit en onze leefomgeving. Doordat de wagens stiller zijn, kan er zonder overlast te veroorzaken buiten venstertijden worden bevoorraad.

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.