+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Schiphol terug op ‘oude’ niveau

Schiphol terug op ‘oude’ niveau

Schiphol terug op het oude niveau

Na een aantal lastige jaren is Schiphol eindelijk weer zo goed als terug op haar oude niveau. De huidige markt is nagenoeg vergelijkbaar met de periode van voor de coronapandemie. Even leek het erop dat er met het terugdringen van het aantal vluchten roet in het eten werd gegooid. Maar sinds half april kan de sector opgelucht ademhalen; de krimp van het aantal vliegbewegingen is uitgesteld tot 2024.  

 

 

 

Cijfers Schiphol in de lift

Na een aantal moeilijke jaren beweegt de luchtvrachtsector zich eindelijk terug op haar oude niveau.  We doelen hiermee op de periode van vóór de coronacrisis. De vraag in de markt lag in maart 2023 ligt nog maar 3% onder die van een kalenderjaar eerder. Dit is de laagste afname in meer dan een jaar tijd. Zelfs de recente, toegevoegde capaciteit van ruim 16%, die is vrijgekomen door extra beschikbare laadruimte op passagiersvluchten, lijkt hierop weinig effect op te hebben.

 

Ondanks de toegenomen capaciteit was de beladingsgraad afgelopen maart 6% hoger dan in januari. Daarnaast ziet men het vertrouwen van afnemers toenemen. Er worden weer relatief lange vervoerscontracten afgesloten voor periodes van 6 maanden of langer. Dit geeft het luchtverkeer op Schiphol vanzelfsprekend een flinke boost.

 

 

Voorlopig behoud van 500.000 vluchten

Even was daar de angst dat de krimp van Schiphol roet in het eten zou gooien. De eis om het aantal vliegbewegingen met 40.000 terug te brengen, wordt vooralsnog niet ingewilligd. De Rechtbank heeft hier medio april haar uitspraak over gedaan.

 

Het neergelegde verzoek, namens het ministerie ingediend door minister Harbers van Infrastructuur, moet zorgen voor hinderbeperking van de omgeving, vermindering van de CO2 uitstoot en het terugdringen van stikstof.

 

De luchtvrachtsector haalt opgelucht adem nu de rechtszaak hierover voorlopig van de baan is. Ruim 2,5% van alle vluchten op Schiphol bestaat uit vrachtvluchten. Het behoud van bijna 500.000 vluchten is daarmee in het lopende jaar veilig gesteld en blijft hiermee op het oude peil. Door het uitstellen van deze beslissing wordt tevens voorkomen dat vrachtvluchten nu niet verhuizen richting het buitenland.

 

 

Van uitstel komt geen afstel

Uiteraard zijn verladers zich bewust van de bijdrage die vrachtvluchten leveren aan geluid en uitstoot en kiezen zij vaak voor alternatieve vrachtmethodes. Maar voor sommige producten is luchtvracht onvermijdelijk; denk aan machines, farmaceutische producten en bederfelijke goederen. Alleen via luchtvracht kunnen deze producten binnen 24 uur op de eindbestemming zijn.

 

Omdat de vracht vaak snel geleverd moet worden, vinden verladers een betrouwbare partner erg belangrijk. Daarnaast blijft de prijs-kwaliteitverhouding van groot belang, zo niet doorslaggevend.

 

In de tijd dat de rechtszaak blijft liggen, heeft de sector tijd om de politiek te overtuigen dat inkrimpen niet nodig is. Via een nieuw luchtvrachtmanifest, wil de luchtvrachtsector op korte termijn afspraken maken met Schiphol. Ze reiken hiermee de hand om een versnelling in de verduurzaming van het vliegveld te krijgen.

 

 

Informatie over luchtvracht?

Bij Ritra weet u als verlader van tevoren wat u te wachten staan. Wij regelen graag op een transparante en zo efficiënt mogelijke manier uw luchtvrachtzending. Benieuwd geworden? Neem gerust eens contact op met Rob, Mike, John, Karina, Jessey, Karsten of Jordi!

 

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.