+31 (0)10 76 71 000
Select language

Spoorvervoer via de Nieuwe Zijderoute in opkomst

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Spoorvervoer via de Nieuwe Zijderoute in opkomst

De Zijderoute is al eeuwen de belangrijkste handelsroute tussen China en Europa. Sinds de wereldwijde groei van containervervoer in 1877, werd deze echter steeds minder gebruikt. In 2015 kwam hier verandering in. Met name door investeringen vanuit China, werd de route weer nieuw leven ingeblazen. De “nieuwe” Zijderoute bestaat uit drie spoortrajecten, die China voornamelijk met Europa verbindt. 

 

China wil hoofdleverancier Europa blijven

De forse investeringen door China in de Nieuwe Zijderoute werden in eerste instantie argwanend bekeken in Europa. Er werd gedacht dat het land hiermee vooral wilde concurreren en zijn invloed wilde uitbreiden. De investeringen zijn in werkelijkheid gedaan om de samenwerking met de EU uit te breiden. China wil graag de “hoofdleverancier” van Europa blijven, zeker nu de consumptieve bestedingen in eigen land teruglopen. Daarnaast is er een politieke noodzaak. Nu de VS zijn macht in het Midden-Oosten uitbreidt, lijken zij voor China een steeds minder betrouwbare partner te worden.

 

Uitgebreid netwerk

De Nieuwe Zijderoute bestaat uit drie grote spoorroutes, waarop steeds meer binnenlandse bestemmingen in China worden aangesloten. Voor importeurs en exporteurs in Nederland zijn de stations van Duisburg, Hamburg en Tilburg het dichtstbij gelegen. Meerdere keren per week vertrekken er treinen van en naar deze bestemmingen. Duisburg en Hamburg worden aangedaan vanuit verschillende plaatsen in China. De trein naar Tilburg vertrekt vanuit Chengdu, nu drie keer per week. Later dit jaar zal deze frequentie worden opgeschroefd naar vijf keer per week.

De Nieuwe Zijderoute - Ritra Cargo Holland B.V.

Klik om te vergroten

Veelbelovende derde modaliteit

Een snelle transittijd en geen noemenswaardige vertragingen geeft spoorvervoer een grote kans van slagen als derde modaliteit. Zeker gezien de huidige druk op ruimte in de zeevaart, is de kans groot dat dit een volwaardige optie naast lucht- en zeevracht wordt. Spoorvervoer is weliswaar drie keer zo duur als zeevracht, maar zo’n vijf keer goedkoper dan luchtvracht. Bovendien wordt het netwerk en het gebruik van de Nieuwe Zijderoute voortdurend omvangrijker. Spoorvervoer neemt dan ook steeds vaker een tactische plaats in de supply chain planning in.

 

Ook geïnteresseerd in spoorvervoer?

Wilt u voor uw zending van of naar China ook eens gebruik maken van spoorvervoer? Onze lokale agent heeft hier al veel ervaring mee. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

 

Ander belangrijk nieuws