+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Stakingen en herfstweer funest voor afhandeling

Stakingen en herfstweer funest voor afhandeling

Na een weekend vol herfststormen en daardoor zeer beperkte activiteit op terminals, kondigden vakbond FNV namens sjorbedrijven ILS & Matrans Marine Services een dagenlange staking aan. Uitwijken naar de zuiderburen was geen optie, want ook daar lag het werk door acties dagenlang stil. Welke gevolgen heeft deze roerige oktobermaand voor de afhandeling van uw zendingen?

 

Sjorders wilden geld zien

Op woensdag 8 oktober, slechts enkele dagen nadat de haven te maken had met een dagenlange sluiting veroorzaakt door een stormachtig weekend, besloten sjorbedrijven ILS & Matrans Marine Services hun werk neer te leggen. De staking was het gevolg van eerdere, spaak gelopen cao-onderhandelingen.

Zonder sjorders, die ervoor zorgen dat lading op de juiste manier wordt vastgezet en losgemaakt, konden schepen noch laden, noch lossen. De toch al overbelaste terminals in Rotterdam werden hierdoor hard geraakt. Na bijna een week van werkonderbrekingen zorgde een door de rechter gestuurd compromis ervoor dat de werkzaamheden werden hervat.

 

In de tussentijd werd er een akkoord bereikt voor de komende 3 jaar, waarin onder andere een loonsverhoging van 17%-20%, een fonds voor opleidingen en een inflatiecorrectie voor 2025 en 2026, overeengekomen zijn. Sinds vrijdag 17 oktober is de haven weer volledig operationeel, al zijn de gevolgen en achterstand bijna niet te overzien.

 

 

 

Voortdurende staking in België beperkt mogelijkheid tot uitwijken

Helaas is en was uitwijken naar havens in België voor rederijen geen optie. In de eerste week van oktober lag het werk bij onze zuiderburen eveneens stil. De door het loodswezen georganiseerde acties tegen aangekondigde pensioenhervormingen, hindert het scheepvaartverkeer in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge nog altijd.

 

Honderden schepen werden gestremd en konden havens niet bereiken. Sommigen voeren door, anderen besloten tenslotte maar voor anker te gaan in de Noordzee. Van de logistieke keten wordt ook nu nog geduld gevraagd; voor containerschepen is een wachtrij van enkele dagen geen uitzondering.

 

 

 

Ernstige gevolgen voor de logistieke keten

Even terug naar de haven van Rotterdam. Want waar moet u, na alle consternatie eerder deze maand, rekening mee houden?

 

In de komende weken zal de nadruk liggen op het wegwerken van achterstand. Zowel de import als export zijn hard geraakt door alle werkonderbrekingen. Ook hebben veel rederijen noodgedwongen besloten om rotatiewijzigingen door te voeren en de Rotterdamse haven over te slaan. Dit heeft als gevolg dat vaarschema’s momenteel minder betrouwbaar zijn.

 

Ook voor uw logistieke keten heeft dit gevolgen. Met de al overvolle terminals en nog meer stormachtig weer op komst, moeten we u vragen om rekening houden met een vertraagde afhandeling. Neemt u voor specifieke vragen over uw zending gerust even contact op met uw vaste contactpersoon.

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij richten ons uitsluitend op
zakelijke aanvragen en
bieden geen ondersteuning
voor particuliere aanvragen.