+31 (0)10 76 71 000
Select language

Starten met importeren – zo beperkt u transportkosten

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Starten met importeren – zo beperkt u transportkosten

Tarieven expediteur Ritra Cargo

Start u met importeren? Dan begint u waarschijnlijk klein. Vaak gaat het om een aantal samples of kuub. Wat dan de voordeligste manier is om uw goederen te verschepen hangt af van een aantal factoren. Daarnaast kan de Incoterm die u overeenkomt met uw leverancier onverwachts hoge kosten tot gevolg hebben. Hoe werkt dit alles precies?

 

Transport afstemmen op omvang zending

Wanneer u nieuw bent in de wereld van importeren moet u veel keuzes maken. Zo ook over het transport. U wilt van tevoren weten waar u aan toe bent. Vanzelfsprekend wilt u een goed tarief en niet voor onverwachte kosten komen te staan.

 

Op welke manier u uw goederen het beste kunt versturen, hangt af van de afmetingen en het gewicht van de zending. Heeft u zoveel lading dat het boeken van een volle 20’ of 40’ container (FCL) de voordeligste keuze is, of kunt u beter gebruik maken van een groupage (LCL) of een koeriersdienst? Doorgaans adviseren wij hierover het volgende:

 

  • Minder dan 1 kuub? Kies voor een koeriersdienst
  • Tussen de 1 en 15 kuub? Kies voor LCL
  • Tussen de 15 en 20 kuub? Wij zoeken graag uit wat voor u de beste keuze is. Neem contact met ons op.
  • Meer dan 20 kuub? Kies voor FCL

 

Besparen op onnodige kosten

Bij zeevracht wordt er altijd met een aantal minimum kosten gewerkt, ongeacht de grootte van de zending. Denk hierbij aan Terminal Handling Charges (THC), Laat Volgen en (eventuele) lossingskosten. Daarom bent u voor zendingen kleiner dan 1 kuub vaak voordeliger uit met een koeriersdienst, zoals DHL of UPS. In alle andere gevallen is zeevracht de goedkoopste keuze.

 

Ontvangt u goederen van meerdere leveranciers en heeft u genoeg lading om minimaal een 20’ container te vullen? Dan adviseren wij u om gebruik te maken van onze buyer consolidation. Hierbij worden alle goederen verzameld in één container, in plaats van dat deze worden opgesplitst in meerdere LCL-zendingen. Zo bespaart u aanzienlijk op de lossingskosten.

 

Keuze voor Incoterm kan honderden euro’s schelen

Als het goed is maakt u met uw leverancier afspraken over de leveringscondities. Dit zijn de zogenaamde Incoterms. Let goed op, want welke Incoterm u overeenkomt kan een groot verschil maken in de kosten die u onderaan de streep betaalt.

 

Zo adviseren veel leveranciers om te verschepen onder de Incoterm CIF (Cost Insurance and Freight). Hierbij is de leverancier verantwoordelijk voor het transport van uw goederen tot aan de Rotterdamse haven. Dat is makkelijk voor u, want u heeft hier geen omkijken naar. Bovendien lijkt dit vaak ook nog eens erg goedkoop.

 

CIF pakt echter altijd nadelig voor uit voor importeurs. Dit komt doordat de zogenaamde aankomstkosten zoals de THC, lossingskosten en diverse documentatiekosten niet in de totaalprijs zijn meegenomen. U ontvangt hiervoor achteraf nog een tweede factuur van de partij met wie uw leverancier heeft afgesproken de zending voor u in Nederland af te handelen. Deze komt dus bovenop het bedrag wat u al aan uw leverancier heeft betaald. Het is niet ongewoon dat deze kosten een veelvoud zijn dan wat de afhandeling u had gekost als u dit onder een andere Incoterm had geregeld.

 

Met de Incoterms FOB (Free on Board) en EXW (Ex Works) voorkomt u verrassingen achteraf. U kiest dan zelf een Nederlandse expediteur die het transport voor u regelt vanaf het land van oorsprong tot aan de eindbestemming. De offerte die u ontvangt bevat een complete opgave van kosten. Zo weet u precies waar u aan toe bent en bent u eigenlijk altijd goedkoper uit.

 

Meer weten?

Benieuwd wat het transport van uw goederen kost? Wij kijken graag met u mee wat voor u de voordeligste transportwijze is. Bij Ritra Cargo werken we altijd met all-in tarieven. U weet dus precies waar u aan toe bent! Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of het doen van een tariefaanvraag.

 

Ander belangrijk nieuws
Chat with us