Supply chain management uitleggen bij Aziatische leveranciers – reisverslag Daisy
27 oktober 2017
Supply chain technologie werkt pas echt goed als alle partners in de keten erop zijn aangesloten. Van leverancier, tot agent en warehouse. Alleen dan kan een zending écht van begin tot eind worden beheerd en gevolgd. Helaas is het nog niet voor alle leveranciers gebruikelijk om met supply chain management software te werken. En dat terwijl veel van hun klanten dat wel verwachten. Daarom bezochten onze collega’s Daisy en Martijn in opdracht van een klant leveranciers in Bangladesh, Thailand en Vietnam. Opdracht was om hen te overtuigen en wegwijs te maken in Ritra Cargo’s Traffic Control System (TCS). Daisy vertelt hoe zij deze zakenreis, voor haar voor het eerst naar Azië, ervoer.
Leveranciers overtuigen en wegwijs maken
Donderdag 14 september was het dan eindelijk zover. Ik zou samen met mijn collega Martijn in 10 dagen leveranciers in Dhaka, Bangkok en Ho Chi Minh bezoeken. Wat keek ik hiernaar uit, spannend maar ook erg leuk!
Doel van ons bezoek was om TCS te presenteren aan de plaatselijke leveranciers van onze klant. Zo moesten wij hen ervan overtuigen om hiermee te gaan werken. Dit alles natuurlijk in opdracht van onze klant.
TCS is een voor de klant op maat gemaakte supply chain management oplossing. Alle belanghebbende partijen hebben hierin een overzicht op orderniveau, die zij ook zelf kunnen beheren. Zo kunnen orders bijvoorbeeld worden goedgekeurd en is inzichtelijk welke zendingen te laat gaan aankomen. Alles is realtime te volgen. Vanaf het moment dat een leverancier in het oorsprongsland een boeking plaatst tot en met de uiteindelijke aflevering op plaats van bestemming. In TCS staat gebruiksgemak centraal.
Leveranciers wijken over het algemeen niet graag af van de standaard werkwijze en houden het liefst alles zelf onder controle. Een mooie uitdaging voor ons dus! Konden wij de leveranciers met onze workshop overtuigen om te gaan werken in TCS?
Dhaka
Mijn bezoek in Dhaka vond ik heel bijzonder. De chaos, de mensen, maar vooral het warme welkom wat ik overal ervoer. In Dhaka waren er meerdere leveranciers aanwezig bij onze presentatie. In eerste instantie waren zij wat sceptisch, wat Martijn en ik eerlijk gezegd ook wel hadden verwacht. Men stelde veel vragen, maar daardoor begrepen wij wel goed wat er leefde. Hierdoor is het uiteindelijk wel gelukt om iedereen met ons TCS-systeem aan de slag te laten gaan.
Bangkok
Mijn tweede bestemming was Bangkok. Een enorm verschil met Dhaka, maar wederom een warm welkom. In Bangkok ging het om één leverancier en de presentatie vond plaats bij hem op kantoor. In de fabriek dus! Het was voor mij heel bijzonder om daar een keer een kijkje te mogen nemen. Ook hier hebben we ons TCS-systeem gepresenteerd. Dit werd als zéér positief ervaren. Men was heel enthousiast en is er zelfs gelijk mee aan de slag gegaan.
Ho Chi Minh
Mijn derde en tevens laatste bestemming, was Ho Chi Minh. Er was ons al verteld dat deze leverancier wat lastiger te overtuigen zou zijn, maar met goede moed gingen we die kant op. Ook hier werden weer veel vragen gesteld, waardoor de presentatie bijna twee uur duurde. Maar jawel: inmiddels werkt ook deze leverancier volledig met ons TCS-systeem!
Helaas was het na dit bezoek en 10 intensieve dagen alweer tijd om naar huis te gaan. Gelukkig met een goed resultaat, en een onwijs gave ervaring rijker!
Heeft u nog vragen over het Traffic Control System? Dan zijn deze uiteraard welkom! Chat met ons, bel ons, of laat uw gegevens achter in het contactformulier.
Ander belangrijk nieuws