Tariefverhogingen en krapte in wegvervoer
5 september 2018
De prijzen voor wegvervoer stijgen, terwijl de laadcapaciteit afneemt. Het is een trend die al een tijdje zichtbaar is en die wordt veroorzaakt door meerdere factoren. Denk hierbij aan het tekort aan vrachtwagenchauffeurs en de kosten voor diesel. Maar ook de chauffeurslonen nemen in rap tempo toe door de nieuwe CAO. Welke ontwikkelingen zijn er te verwachten in het wegtransport, de laadcapaciteit en de tarieven?
10% meer loon voor vrachtwagenchauffeurs
Sinds 1 juli 2017 hebben vrachtwagenchauffeurs er geleidelijk meer salaris bijgekregen. Dit hebben zij te danken aan de nieuwe CAO Beroepsgoederenvervoer. Hierover stond in augustus 2017 al een artikel op onze website. Op 1 januari 2019 zullen de laatste afgesproken loonsverhogingen worden doorgevoerd. Hiermee zal het salaris van de vrachtwagenchauffeurs in anderhalf jaar tijd met 10% zijn toegenomen. Logischerwijs worden deze kosten door de transportsector ook doorberekend in de tarieven voor wegvervoer.
Dieselprijs in de lift
De dieselprijzen stijgen explosief. In één jaar tijd is de prijs voor een liter diesel 9,3% duurder geworden. Eerder voelden rederijen zich daardoor al genoodzaakt om de zogenaamde Emergency Bunker Surcharge (EBS) in te voeren. Bij het wegvervoer wordt de stijgende olieprijs doorberekend via de gebruikelijke dieseltoeslag. Hierover informeren wij u maandelijks per e-mail.
Meer vraag, minder aanbod
Tot slot is er een aanzienlijke toename in de vraag naar wegvervoer. In 2018 gaat het naar verwachting om zo’n 3,5%. Dat komt vooral door de aantrekkende economie. Echter blijft de laadcapaciteit achter. Dit komt door een tekort aan vrachtwagenchauffeurs, iets wat het afgelopen jaar veelvuldig in het nieuws is geweest. Er is te weinig aanloop van jonge chauffeurs, terwijl er juist veel met pensioen gaan. Het chauffeurstekort tezamen met de toenemende vraag naar wegvervoer resulteert in hogere tarieven voor wegtransport.
Verwachting tarieven en capaciteit
Op dit moment ervaart onze operationele afdeling gelukkig nog weinig overlast van de capaciteitsproblemen. De branche waarschuwt echter al een tijd voor het stijgende chauffeurstekort. Het valt lastig te voorspellen wanneer dit echt problemen zal gaan opleveren voor de dagelijkse transporten die wij voor u organiseren.
Voor wat betreft de tarieven voor wegvervoer is helaas al wel zeker dat deze verder zullen gaan stijgen. Uiteraard proberen wij dit tot een minimum te beperken door goed te onderhandelen met onze vervoerders. Tariefwijzigingen zullen wij altijd tijdig aan u doorgeven.
Ander belangrijk nieuws