Tekort aan capaciteit buiten het piekseizoen, hoe kan dat?
30 april 2020
De zomermaanden zijn traditiegetrouw goed voor een enorme piek in het aantal zendingen vanuit Azië. We weten dat we dan, nog meer dan anders, zo efficiënt en creatief mogelijk om moeten gaan met de beschikbare ruimte. Sinds het coronavirus de kop op heeft gestoken is alles in de wereld ontregeld. De enorme terugval van ladingaanbod en de onzekere, economische situatie hebben ook gevolgen voor de scheepsruimte. We informeren u graag over de laatste ontwikkelingen.
Welke gevolgen heeft het coronavirus op vraag en aanbod?
Begin 2020 heeft het coronavirus zijn intrede gedaan. Vrijwel direct had dit effect op de productie en hoeveelheid lading die vanuit China naar Nederland komt. Inmiddels is deze pandemie wereldwijd een probleem geworden en zijn een aantal oorsprongslanden in lockdown gegaan. Zo informeerden we u in maart al over de vrij resolute sluiting van India en Pakistan. Inmiddels zijn diverse landen gelukkig ook weer voorzichtig opgestart, al bevinden ze zich nog lang niet op het niveau van hun gebruikelijke productiviteit.
In reactie op de enorme terugval van lading, doordat landen dicht zijn en klanten in Europa orders hebben geannuleerd, heeft dit vanzelfsprekend een grote weerslag op de vraag en het aanbod van scheepsruimte.
Blank sailings en langzaam varende schepen
Rederijen ondervinden uiteraard ook directe gevolgen van de verandering in vraag en aanbod. De invloed op hun ladingvolumes is enorm en zij proberen de klappen zo goed en kwaad als het kan op te vangen. Door vrij rigoureus afvaarten uit hun vaarschema’s te schrappen (de zogenaamde blank sailings) en schepen langzamer te laten varen hopen zij de verwachte, materiële schade zoveel mogelijk te beperken.
Helaas worden beslissingen hierover soms erg snel en onverwachts genomen. Het is daardoor voor expediteurs en verladers niet altijd even makkelijk om er dan nog op te anticiperen. Wij verwijzen u tevens graag naar een artikel over dit onderwerp wat eind vorige maand is uitgebracht door Nieuwsblad Transport.
Gevolgen voor verladers
Doordat er in de huidige situatie zoveel afvaarten worden geschrapt (denkt u hierbij op dit moment aan een ongekend hoog percentage van zo’n 35% blank sailings) is de balans van vraag en aanbod momenteel niet in evenwicht.
Zolang als deze crisis voortduurt verwachten we dat het tekort aan capaciteit niet zal veranderen. Verladers moeten daarom helaas rekening houden met (onverwachte) vertraging en een hoger tarief voor de beschikbare scheepsruimte.
We adviseren u om in uw planning rekening te houden met de blank sailings. Door tijdig te boeken en wat meer tijd te berekenen voor het zeetransport kunt u eventuele verrassingen achteraf zoveel mogelijk proberen te beperken. Bij vragen kunt u uiteraard altijd bij uw Ritra Cargo contactpersoon terecht.
Ander belangrijk nieuws