+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7
Nieuws Ritra Cargo

Tolprijzen Duitsland rijzen de pan uit

Tolprijzen Duitsland rijzen de pan uit

Duitse maut

Ondanks kritiek van de transportbranche heeft de Duitse regering besloten dat de prijzen van de Duitse Maut per 1 december 2023 fors omhoog gaan. Dit komt door de verhoging van de CO2-belasting die dit jaar ingaat. Gaat uw transport naar of door Duitsland? Dan moet u dus rekening houden met een flinke verhoging van de transportkosten.

 

 

Wat is Maut?

Maut is het Duitse woord voor tol. Sinds 2005 betalen vrachtwagens de LKW-Maut op de Duitse snelwegen. Deze is onder andere ingevoerd om drukte op de cruciale snelwegen tegen te gaan. Maar ook om extra geld binnen te halen voor het onderhoud van het wegennetwerk en dit te kunnen investeren in het spoorwegvervoer.

 

Hoe hoog de Maut per voertuig precies is, is afhankelijk van het aantal assen van het voertuig (inclusief aanhangwagens), de CO2-uitstoot, geluidsnormen en de emissieklasse. In het voertuig moet een document aanwezig zijn waaruit de euroklasse van het voertuig blijkt.

 

Momenteel is de tol nog 19 eurocent per kilometer en wordt deze geheven op zwaar vrachtverkeer dat voor transport gebruik maakt van de autosnelwegen of Bundesstrassen. Het gaat hierbij nu nog om voertuigen of voertuigcombinaties met een toegestane maximum massa van 7,5 ton of meer.

 

 

Wat gaat er veranderen?

Begin dit jaar gingen de tarieven van de Duitse tol al enkele procenten omhoog, maar eind dit jaar stijgen ze nog verder. Duitsland gaat een CO2-belasting instellen. Hierdoor betaalt u vanaf 1 december 2023 een toeslag van 200 euro per ton CO2.

 

Daarnaast verandert het belastbare gewicht van de voertuigen per 1 juni 2024 van 7,5 ton naar 3,5 ton. Hierdoor gaan ook lichtere vrachtwagens onder deze regeling vallen.

 

Vanaf 1 december stijgt de prijs van de Maut van 19 eurocent per kilometer, naar 39 eurocent per kilometer. Dit betekent dat de truckbelastingen volgend jaar groeien van 8 miljoen euro naar 15 miljoen euro.

 

 

Verbetering spoor en elektrisch vervoer

Naast het feit dat de CO2-belasting omhoog gaat, wil de Duitse regering de komende jaren de spoorinfrastructuur gaan verbeteren. Om het spoor te moderniseren denkt men tot 2027 tenminste 45 miljard euro voor nodig te hebben. De regering heeft besloten dat een groot deel van de opbrengsten afkomstig vanuit de Maut naar de Deutsche Bahn gaan.

Voorlopig hebben Emissievrije voertuigen geluk. Deze trucks zijn tot 2025 nog vrijgesteld van tol. Maar daarna gaan ook zij 25% van het reguliere Maut tarief betalen. Afhankelijk van diverse factoren, waaronder de afstand, kan het voor u dus financieel lonend zijn om uw spullen elektrisch te vervoeren.

 

Vanuit de Duitse overheid komt er een subsidie beschikbaar voor snellaadpunten voor Elektrische vrachtwagens en bestelbusjes. Hiervoor is in totaal 400 miljoen euro gereserveerd. Zo hopen ze dat in de toekomst meer bedrijven gaan investeren in transport via elektrische voertuigen.

 

 

Vragen?

Nog vragen over Maut? Of kunnen wij u ergens anders mee helpen? Neem dan gerust contact met ons op.

 

 

Op de website van Toll Collect kunt u alle wegen vinden waar Maut verplicht is.

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.