Verladers in rustiger vaarwater
27 juni 2023
De tarieven op de route van Azië naar Noord-Europa liggen nu rond hetzelfde niveau als in 2019, de tijd van voor de coronacrisis. Met de piekperiode in het vooruitzicht lijkt er ook op het eerste gezicht niet zo gek veel te veranderen in de markt. Maar wat voor u én ons veel belangrijker is; er lijkt eindelijk rust in de tent te zijn gekomen.
Rederijen stellen verwachting bij
Er wordt door rederijen al een tijdje te kennen gegeven dat tarieven echt niet meer verder omlaag kunnen. De gestegen kosten zouden ervoor zorgen dat men bijna onder kostprijs moet varen. Maar de containermarkt is het daar duidelijk niet mee eens. Het tariefniveau is in het afgelopen half jaar stapsgewijs gedaald naar het meer dan acceptabele niveau van 2019.
De tijd waarin containerrederijen op het hoogtepunt en de waanzin van markt zo’n 15.000 dollar zeevracht voor een 40FT container noteerden, lijkt daarmee voorgoed voorbij. Niemand zag aankomen dat tarieven relatief zo snel zouden dalen. Wel was het afwachten totdat er íets ging veranderen op de tarievenmarkt. Maar dat we weer te maken zouden krijgen met prijzen, gelijkwaardig aan vóór de coronacrisis, dat had niemand voorspeld.
Even op adem komen
Rust, reinheid en regelmaat. U kent ze als de drie grote pijlers voor opvoeden. Maar waar ze eigenlijk voor staan is een vaste en voorspelbare structuur in het dagelijks leven. Zo voelt het nu ook een beetje in de containervaart. De boekingen worden zonder al teveel moeite geaccepteerd en er is bijna geen hinder van containertekorten. En dat met de zomerpiek voor de deur.
In tegenstelling tot de vorige twee zomers, waar de gekte rondom tekorten soms zorgde voor slapeloze nachten, lijkt de komende periode voor iedereen wat meer ontspannen te worden. Niet alleen is alles veel beter betaalbaar. Eindelijk is ook de benodigde ruimte en aangeboden capaciteit zo goed als in balans. En dat geeft ons de gelegenheid om ons hoge servicelevel, ook in de piekperiode, op het gewenste niveau te houden.
Welk effect heeft het piekseizoen?
Naar verwachting zullen containertarieven in de komende weken stagneren. En mogelijk vanuit bepaalde vaargebieden licht stijgen. Dat heeft alles te maken met de iets groter wordende vraag naar capaciteit, nu de zomerpiek haar intrede doet. Maar het zal absoluut niet vergelijkbaar zijn met de enorme hectiek van vorig jaar.
Een vaargebied waar wat meer druk op kan komen te staan is Bangladesh. Daar viert men vanaf 27 juni het einde van de ramadanperiode. Vooraf zetten producenten en leveranciers alles op alles om zoveel mogelijk in gereedheid te brengen voor vertrek. Maar ondanks deze investeringen leert de ervaring dat de nasleep hiervan alsnog een nadelig effect kan hebben op de totale transittijd van lading. Zo moet u rekening houden met verlate vertrekken vanuit de laadhaven, maar ook met vertraging van transhipmentlading, die de noodzakelijke aansluiting mist in Singapore.
Benieuwd of uw zending nog op schema loopt? Vraag dan snel uw account aan voor TRACOS Lite en zie op ieder moment van de dag waar u aan toe bent.
Ander belangrijk nieuws