+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Verwachte prijsstijging voor wegvervoer in 2024

Verwachte prijsstijging voor wegvervoer in 2024

Ook in 2025 prijsstijgingen voor wegvervoer

Het is oktober en traditiegetrouw ook de tijd dat het rapport voor kostenontwikkelingen in het wegvervoer wordt uitgebracht. Dat het klimaatakkoord en investeringen in duurzaamheid in onze branche een steeds grotere rol spelen, komt hierin duidelijk naar voren. Tezamen met de nieuwe CAO-onderhandelingen zijn dit dan ook de belangrijkste pijlers voor de verwachte prijsstijgingen in 2024.

 

 

Het nieuwe rapport voor 2024

Samen hebben Panteia, TLN en Evofenedex begin oktober weer het jaarlijkse rapport voor kostenontwikkelingen uitgebracht. Belangrijke informatie voor vervoerders én verladers. Uiteraard zijn de geschatte kostenpercentages voor wegvervoer in 2024 het voornaamste onderwerp. Maar in het rapport worden nog veel meer actuele kwesties behandeld.

 

Zo kwamen de nieuwe CAO-onderhandelingen, de geplande accijnsverhoging, krapte op de arbeidsmarkt en de steeds belangrijker wordende verduurzaming aan bod. Samen met de resultaten en berekeningen van vorig jaar vertegenwoordigen zij de belangrijkste onderwerpen. Een aantal hiervan lichten we graag nader aan u toe.

 

 

Nieuwe CAO-onderhandelingen

De CAO-onderhandelingen zijn na Prinsjesdag weer van start gegaan. Vorig jaar is overeengekomen om een hoge looneis in te willigen. Een noodzaak, gezien de inflatie in 2022 en de relatief lage salarissen in de transportbranche, aldus de vakbonden. Veel inhoudelijke zaken daarentegen, zijn doorgeschoven naar de onderhandelingen voor 2024.

 

En die inhoudelijke eisen liegen er niet om. Onder andere afschaffing van de staffelpauze’s en een wachtdag, de mogelijkheid tot thuiswerken voor hen die niet achter het stuur zitten en het stelselmatig tegengaan van overwerk, zijn discussiepunten. Daarnaast is er ook dit jaar weer een forse looneis neergelegd van 10% en zien bonden FNV en CNV graag dat er een automatische prijscompensatie komt.

 

 

Duurzaam vervoer steeds belangrijker

Op het vlak van verduurzaming is er ook in onze branche nog wel wat werk te verzetten. Zeker gezien de ambitieuze klimaatdoelstellingen die de overheid eerder heeft gesteld in de “European Green Deals”. Maar er wordt hard aan gewerkt. Zo zijn er al flink wat zero-emissie voertuigen aangeschaft en worden er steeds meer oplaadplekken voor zwaar verkeer gerealiseerd. En zeer recent is er nog een verhoging van de Maut aangekondigd, waarvan de opbrengst in verduurzaming zal worden geïnvesteerd.

 

Vanaf volgend jaar komt hier nog een stukje bewustwording bij. In 2024 worden steeds meer bedrijven verplicht om hun CO2-uitstoot te registreren. Daarvoor is het wel van belang dat partijen precies weten wát zij uitstoten. Wist u dat u met Ritra Cargo’s online supply chain platform TRACOS in één oogopslag kunt zien wat de CO2-uitstoot is voor uw transport? Wel zo gemakkelijk als u moet voldoen aan de toekomstige CSRD verplichting! U meldt zich hier eenvoudig aan voor een eigen account.

 

 

Verwachte prijsstijging 2024

Op basis van alle waarneembare en beschikbare informatie op het moment van schrijven is de verwachting voor 2024 als volgt:

* Binnenlands wegvervoer pallet                 +4,7 – 5,0 %

* Binnenlands wegvervoer containers        +3,9 – 4,1%

 

 

* Bron: Panteia, rapport Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2023-2024

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.