Verwachtingen voor wegvervoer in 2026
30 oktober 2025
In het onlangs gepresenteerde rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer” was er aandacht voor de cao-onderhandelingen, ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en de geraamde, procentuele verhogingen. Maar de hoofdrol was weggelegd voor de nieuwe vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 wordt berekend over alle binnenlandse wegtransporten. Wij vatten het voor u samen.
Agendapunten rapport 2025-2026
Op donderdag 2 oktober jl. presenteerden partijen Panteia, TLN en evofenedex hun rapport aangaande de kostenontwikkelingen in het wegvervoer. Na een korte terugblik op het afgelopen jaar was er uiteraard veel aandacht voor de verwachtingen voor 2026. Hieronder leest u waar u volgend jaar rekening mee moet houden.
Filevorming
Nooit eerder stonden er in Nederland zoveel files. Ook in 2026 moeten we rekening houden met veel oponthoud. Er staan wederom noodzakelijke reparaties en onderhoud aan diverse wegen, viaducten, tunnels en bruggen gepland. Daarnaast lijkt er op korte termijn geen einde in zicht voor havencongestie en zijn er voor het komende jaar meer grenscontroles met Duitsland aangekondigd.
Stijging dieseltoeslag 2026/2027
Alhoewel de overheid heeft besloten om de huidige accijnskorting met een jaar te verlengen, zullen de dieselprijzen naar verwachting alsnog fors stijgen. Dit komt met name door de herziene, Europese richtlijn REDIII, die als doel heeft de energietransitie te versnellen en uiteindelijk de Europese klimaatdoelen te behalen. De kosten voor verduurzaming zullen hierdoor zichtbaar worden in de dieselprijs.
Cao-onderhandelingen
De uitkomst van de nog in gang zijnde cao-onderhandelingen is op dit moment nog niet bekend. Wel lijkt het aannemelijk dat er 6,1% aan verwachte loonkostenontwikkeling zal worden meegenomen, ook worden er wijzigingen verwacht op het gebied van sociale lasten.
Vrachtwagenheffing plús procentuele kostenverhoging
Per 1 januari 2026 zal aan alle importeurs de geraamde kostenverhoging voor wegtransport worden doorberekend. Deze vindt u verderop in ons artikel.
Per 1 juli 2026 zal hier, voor iedereen die gebruik maakt van binnenlands goederentransport, een bedrag voor vrachtwagenheffing aan worden toegevoegd.
Vrachtwagenheffing, hoe zit het?
Vanaf 1 juli volgend jaar krijgt iedereen die gebruik maakt van binnenlands goederentransport te maken met vrachtwagenheffing, ook wel ‘rekeningrijden’ genoemd.
Tegelijk met de start van vrachtwagenheffing, verdwijnt de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor vrachtwagens tot 12.000 kilo (voor vrachtwagens >12.000 kilo wordt deze een stuk lager) en wordt het Eurovignet in Nederland afgeschaft.
Daarentegen wordt de nieuwe heffing ingevoerd voor vrachtwagens >3500 kilo, op vrijwel alle autosnelwegen en op een aantal N-wegen. Dit om eventueel sluipverkeer zoveel mogelijk te voorkomen. Zero-emissievoertuigen tot 4250 kilo zijn vrijgesteld van kosten. Het tarief wordt bepaald door drie factoren:
CO2-uitstootklasse van het gebruikte voertuig + gewicht + aantal kilometers
Wat het voor niemand eenvoudig maakt, is dat de kosten hierdoor nagenoeg altijd variabel zullen zijn. Voor een voorbeeld verwijzen wij u naar ons eerder verschenen artikel hierover. Voor aanvullende informatie heeft het RDW een speciale website in het leven geroepen: Vrachtwagenheffing in Nederland | Vrachtwagenheffing
Team Ritra Cargo voert op de achtergrond al gesprekken met haar vervoerders over deze aankomende veranderingen. Door vroegtijdig te inventariseren waar we volgend jaar rekening mee moeten houden, kunnen wij u bijtijds, volledig informeren zoals u dat van ons bent gewend.
Zaken om rekening mee te houden in 2026
Een korte samenvatting:
- Impact van de cao-onderhandelingen worden later dit jaar duidelijk
- Ernstige filevorming door congestie, grenscontroles en onderhoud aan wegen
- Stijging dieselprijzen ter stimulatie van zero emissie transport
- Verwachte kostenontwikkelingen wegtransport per 1 januari 2026: 3,4%-4,8%*
- Vrachtwagenheffing per 1 juli a.s. zorgt voor een variabele, tweede verhoging van binnenlands wegtransport in 2026
* dit is exclusief brandstoftoeslag en exclusief vrachtwagenheffing
Voor actuele informatie raden wij u aan om onze website in de gaten te houden en u aan te melden voor ontvangst van onze nieuwsbrief.
Ander belangrijk nieuws