+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Verwachtingen wegvervoer 2022

Verwachtingen wegvervoer 2022

Prijsstijging wegvervoer 2023

Jaarlijks rapporteren Panteia, TLN en evofenedex over de verwachtingen op het gebied van wegvervoer. Voor veel vervoerders en expediteurs hèt uitgangspunt voor de onderhandelingen over de tarieven in 2022. De huidige marktomstandigheden zijn leidend voor de kostenontwikkelingen in het wegvervoer voor volgend jaar. We leggen u graag uit wat dit voor u betekent.

 

Uitdagende marktomstandigheden

De gevolgen van de coronacrisis zijn nog altijd goed merkbaar. Ook in het wegtransport heeft de wereldwijde containerproblematiek toegeslagen. De lange doorlooptijden hebben gevolgen voor levertijden van materieel. Daarnaast zijn de grondstoffen, en daarmee de aanschafwaarde van vrachtwagens, veel duurder geworden.

 

Door de bloeiende economie zit het wegvervoer in de lift. Transportbedrijven hebben nu meer handel dan voor de coronacrisis. De groei zorgt ook voor meer vraag naar personeel. COVID heeft veel chauffeurs geraakt. Het verhoogd ziekteverzuim zorgt voor stijgende ziektekosten, maar ook voor een tekort aan chauffeurs. Dit tekort komt bovenop de al enorm krappe arbeidsmarkt.

 

 

Chauffeurstekort zet extra druk op kosten

We hebben te maken met een immens chauffeurstekort. Volgens het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) zijn er nu ongeveer 10.400 openstaande vacatures voor chauffeurs. Dat tekort komt in eerste instantie door het groeiende aantal vacatures. Het aantal chauffeurs neemt toe, maar het is niet genoeg om te voldoen aan de vraag.

 

Een ander deel van het probleem wordt veroorzaakt door vergrijzing. Ook aankomend jaar zijn er veel chauffeurs die met pensioen gaan. In het tweede kwartaal van 2021 zijn er 2.571 chauffeurs bijgekomen. Maar er namen ook 2.204 collega’s afscheid van het vak. De werving van nieuwe chauffeurs is in volle gang. Met man en macht probeert men de vacatures op te vullen.

 

Om chauffeurs te werven en te behouden zal extra geld beschikbaar moeten worden gesteld. Ook moeten de toekomstige chauffeurs eerst nog worden opgeleid. Op korte termijn zullen loonstijging en extra wervingskosten dus grote sluitposten zijn.

 

 

Verwachte tariefverhogingen wegvervoer 2022

Hoe de situatie zich rondom corona gaat ontwikkelen weet niemand. Net als vorig jaar blijft het daarom lastig om te voorspellen. Het rapport over de verwachtingen in het wegvervoer 2022 laat ten opzichte van 2021 de volgende tariefverhogingen zien:

  • Zeecontainers: +4,3%
  • Palletvervoer: +5,3%

 

De brandstofprijs die komend jaar naar verwachting nog verder stijgt, is niet in bovenstaande cijfers meegenomen. Deze is afhankelijk van de marktsituatie. Vervoerders hanteren daarom een dieseltoeslag. Deze wordt maandelijks herzien. Ritra Cargo geeft deze toeslag iedere maand per e-mail aan haar klanten door.

 

De onderhandelingen met onze wegvervoerders vinden aan het eind van het jaar plaats. De tariefverhogingen voor wegvervoer 2022 zullen waarschijnlijk in lijn liggen met bovenstaande uitkomst van het rapport.

 

 

Bron: Kostenontwikkeling in het wegvervoer in 2021 en 2022, Panteia

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.