+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7
Nieuws Ritra Cargo

Vroeg piekseizoen blijkt kriem voor containermarkt

Vroeg piekseizoen blijkt kriem voor containermarkt

Zeevrachtupdate augustus

Het vroeg gestarte piekseizoen heeft een grote weerslag op de containermarkt. Importeurs zijn dit jaar al vroeg begonnen met het verschepen van goederen die pas in de winter in de winkels moeten liggen. Tarieven zijn daardoor, veel eerder dan normaal, al fors gestegen. Wat betekent dit voor de aankomende weken, waarin de piek pas écht van start gaat? En welke invloed heeft de wereldwijde congestie op deze periode?

 

Langetermijncontracten van de baan

Ondanks de eerdere, zorgvuldige onderhandelingen lijken de afgesloten langetermijncontracten tussen rederijen en expediteurs op dit moment niet veel meer waard. Eerder gemaakte deals worden resoluut van de tafel geveegd. Nieuwe onderhandelingen, hogere contractprijzen en verwijzingen naar de dure spotmarkt, zijn momenteel aan de orde van de dag.

 

Liever hadden we de vergelijking niet gemaakt, maar de situatie heeft op dit moment toch veel weg van het coronatijdperk, enkele jaren geleden. Ook toen hadden we te maken met piekseizoenen waarin zeevrachttarieven zo mogelijk nóg meer stegen. Wordt dit een herhaling van deze ‘zwarte’ periode?

 

 

Congestie verergert marktsituatie

Naast de aanhoudende verstoringen op de Rode Zee maakt wereldwijde congestie de situatie er niet gemakkelijker op. De totale capaciteit van niet varende containerschepen is goed voor zo’n 2,4 miljoen TEU. Het grootste probleem ligt vooralsnog in Azië. Hier bevinden zich ruim 60% van de stilliggende schepen.

 

Singapore gaat aan kop, maar ook in de Chinese havens Shanghai en Ningbo is het een drukte van belang. Uiteraard merkt Europa de effecten hiervan. Met name Zuid-Europese havens hebben te kampen met veel congestie. In Noord-Europa is het minder erg, maar ook hier staat er veel spanning op. Zo kunnen de huidige stakingen in Duitsland zomaar voor extra drukte in Rotterdam gaan zorgen.

 

 

 

Vooruitzichten na de piekperiode

Diverse logistieke platforms, waaronder het Hamburgse Container xChange, verwachten echter wel verbetering. Men voorspelt dat de enorme stijging van de tarieven op de middellange termijn gaat afnemen.

 

De verwachting is daarnaast dat het huidige, hoge prijsniveau haar invloed zal hebben op de consumentenmarkt. De hoge rentes en dalende uitgaven van consumenten, zullen we terug gaan zien in de hoeveelheid aankopen.

 

Vermoedelijk neemt de haast om voorraden aan te vullen na de piek dan ook weer af. Dit zal moeten uitmonden in een verminderde vraag, dalende vrachtvolumes en een stabilisatie, of hopelijk zelfs een daling, van de containertarieven.

 

 

 

Op de hoogte blijven?

Voor actuele informatie over de ontwikkelingen in de containermarkt adviseren wij u om onze website in de gaten te houden.

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.