+31 (0)10 76 71 000
Select language

Hoe werkt het corona zero tolerance-beleid in China?

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Wat is de impact van het corona zero tolerance-beleid in China?

Zero tolerance-beleid in China

De havenautoriteiten van Ningbo gaven half augustus aan de Meishan-containerterminal te sluiten. Dit was niet de eerste keer dat een belangrijke terminal in China besloot per direct alles stil te leggen. De oorzaak hiervan is in alle gevallen slechts één enkele coronabesmetting geweest. China voert namelijk een zogenaamd zero tolerance-beleid. Welke invloed heeft dit beleid op de import vanuit China? En wat zijn de gevolgen voor verladers?

 

Abrupte sluiting van containerterminals

 Na slechts één positieve besmetting van een havenmedewerker besloot Ningbo de Meishan-terminal per direct stil te leggen. Tot veler verbazing was er daarom vanaf donderdag 12 augustus geen enkel scheepvaartverkeer van en naar deze terminal meer mogelijk. Ongeveer hetzelfde gebeurde eerder dit jaar al eens in het havengebied van Shenzhen en eind deze maand nog op de luchthaven van Shanghai.

 

De havens in Ningbo, Yantian en Shanghai behoren allemaal tot de grootste en belangrijkste havens van China. Het mag dan ook duidelijk zijn dat het sluiten hiervan enorme gevolgen heeft voor de wereldhandel. Denk aan wereldwijde vertragingen, geannuleerde afvaarten en hogere tarieven. Waarom besluit China dan toch om daar de poorten dicht te houden na zo’n relatief klein incident?

 

Het corona zero tolerance-beleid

Het alsmaar oplaaiende coronavirus eist wereldwijd haar tol. In Europa zijn we inmiddels gewend om te leven met de regels en (reis-)beperkingen rondom deze pandemie. Ons uitgangspunt is om zoveel mogelijk proberen door te laten draaien, ondanks de bestaande besmettingen. De Chinese autoriteiten daarentegen, hebben gekozen voor een andere aanpak.

 

Men hanteert in China het zogenaamde ‘zero tolerance-beleid’. Dit betekent dat bij een enkele besmetting al het werk wordt gestaakt om verdere uitbraak te voorkomen. Vervolgens worden er op massale schaal coronatests afgenomen. Pas als de testresultaten uitwijzen dat er niet één andere coronabesmetting heeft plaatsgevonden, worden de werkzaamheden weer voorzichtig hervat.

 

Gevolgen voor verladers

Door het rigoureus sluiten van een terminal ontstaat er binnen no-time een enorme achterstand in afhandeling. Daarnaast heeft dit ook direct ernstige gevolgen voor alle lading van en naar de getroffen haven. Zo kiezen sommige rederijen ervoor om deze over te slaan om verdere vertraging te voorkomen. Een snelle rekensom laat zien dat er tijdens de acht-daagse sluiting in Ningbo zo’n 70.000 teu niet is verwerkt. Deze achterstand zal na heropening worden weggewerkt, maar hier gaat uiteraard wel een periode van weken overheen.

 

Kortom, de sluiting van terminals zorgt voor enorme problemen voor verladers. De hoge tarieven en lange doorlooptijden komen verder onder druk te staan. De toch al overbelaste containermarkt krijgt nu naast congestie, vertraagde afhandeling in Rotterdam, blank sailings en de aankomende Golden Week in oktober, de nasleep van de sluiting van de terminals erbovenop.

 

Ongetwijfeld zal dit niet het laatste incident zijn waar we mee worden geconfronteerd. We vragen onze verladers dan ook om rekening te houden met dit soort onverwachte ‘tegenvallers’.

 

Heeft u nog vragen naar aanleiding van dit artikel of bent u benieuwd naar de laatste ontwikkelingen op de huidige markt? Neem dan gerust contact op met uw vaste aanspreekpunt binnen Ritra Cargo.

 

Ander belangrijk nieuws
Call us Chat with us