Weegplicht containers vanaf 1 juli 2016
14 juni 2016
De Internationale Maritieme Organisatie (IMO), onderdeel van de Verenigde Naties, wijzigt per 1 juli het Safety of Life at Sea (SOLAS)-verdrag voor het laden van containers. Hiermee wordt het opgeven van de Verified Gross Mass (VGM) van containers wereldwijd verplicht.
Deze wijziging in het SOLAS-verdrag is bedoeld om de veiligheid op zee te vergroten. Om schepen veilig te kunnen beladen, moet het juiste gewicht bekend zijn. Zo kan worden voorkomen dat containers overboord slaan.
Algemene richtlijnen bepalen VGM
Iedereen die containers verscheept, moet vanaf 1 juli het gewicht opgeven op de B/L. Het bepalen van het VGM kan op twee manieren:
- De geladen container wordt gewogen door gecertificeerde en gekalibreerde weegapparatuur.
- Alle onderdelen worden apart gewogen. Hierbij wordt het tarragewicht van de container dat te vinden is op de deur, opgeteld bij de lading en verpakkingsmaterialen.
Blijkt het opgegeven gewicht bij controle te veel af te wijken van het werkelijke gewicht, dan kan dit consequenties hebben. Mogelijk wordt de container aan boord geweigerd. Dit kan ook gebeuren wanneer er geen gewicht wordt opgegeven. Hierdoor loopt de zending vertraging op. Daarnaast kunnen de kosten voor de opslag van de container en de onbenutte ruimte aan boord worden doorberekend. De shipper is altijd eindverantwoordelijk voor het opgegeven gewicht.
Nog veel onduidelijkheid voor import
De weegplicht zal vanaf 1 juli van toepassing zijn voor alle import zendingen. De precieze richtlijnen zijn echter nog onduidelijk. Het is mogelijk dat de regels per land, rederij, of zelfs haven gaan verschillen. Op dit moment kunt u het beste aan uw leverancier of producent ter plaatse vragen wat de lokale regelgeving voorschrijft. Zij kunnen dit navragen bij de betrokken instanties.
Richtlijnen voor export
Vanaf 1 juli moet van alle containers die de Rotterdamse haven verlaten een gewicht worden opgegeven. Dit dient uiterlijk op de dag van belading te gebeuren.
Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen een FCL en LCL-container:
- Bij FCL dient het tarragewicht van de container en het gewicht van de lading te worden opgegeven.
- Bij LCL moet alleen het gewicht van de eigen lading worden doorgegeven.
Met betrekking tot het opgegeven gewicht wordt een kleine marge in acht gehouden:
- Bij containers zwaarder dan 10 ton wordt een afwijking van 5% geaccepteerd.
- Containers lichter dan 10 ton mogen maximaal 500 kilo afwijken.
Vragen?
Uiteraard houden wij u op de hoogte van updates en mogelijke wijzigen met betrekking tot de weegplicht.
Ander belangrijk nieuws