+31 (0)10 76 71 000

Welke Incoterm past het beste bij uw luchtvracht export?

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Welke Incoterm past het beste bij uw luchtvracht export?

Luchtvracht expediteur
Wilt u als ondernemer goederen exporteren buiten de EU? Dan kunt u niet zonder Incoterms. Deze internationale handelsafspraken leggen de verplichtingen en risico’s van koper en verkoper vast. Hiermee voorkomt u onnodige problemen en kosten. Wat zijn de meest voorkomende Incoterms bij luchtvracht export en hoe maakt u hierin een keuze?

 

EXW – de koper is volledig verantwoordelijk

Vooral startende exporteurs kiezen vaak voor de Incoterm EXW (Ex Works). Uw koper draagt dan alle verantwoordelijkheid vanaf het moment dat de goederen gereedstaan om te worden afgehaald in uw fabriek. De belangrijkste kenmerken van EXW zijn:
  • Kosten en risico’s: de koper draagt alle kosten en risico’s bij verlies of schade aan de goederen.
  • Transport: koper is verantwoordelijk voor het transport vanaf het laden in de fabriek tot aan het lossen op de eindbestemming.
  • Douaneformaliteiten: de douaneformaliteiten rondom uitvoer én invoer worden geregeld door de koper.*

 

Gaat u voor de Incoterm EXW, dan is uw koper voor nagenoeg alles verantwoordelijk. Het voordeel is dat u hier als verkoper weinig omkijken naar heeft. Echter zijn er ook ondernemers die dit als nadeel zien. Zodra uw goederen de fabriek verlaten bent u het zicht hierop kwijt. U weet dus niet wanneer en of ze veilig aankomen bij de eindontvanger. Daarnaast wordt EXW soms als klantonvriendelijk gezien, omdat de koper alles zelf moet regelen.

*Let op: voor het btw 0-tarief moet u aan de Belastingdienst kunnen aantonen dat de goederen de EU hebben verlaten. Daarom is het verstandig om de uitvoeraangifte niet door de koper te laten regelen, maar dit zelf te doen. Uw expediteur kan dit voor u afhandelen als u een zogenaamde ‘directe vertegenwoordiging’ ondertekent.

 

DAP- de verkoper bepaalt

DAP staat voor “Delivered at Place”. In tegenstelling tot bij EXW, draagt u hierbij vrijwel alle verantwoordelijkheid. Deze gaat pas over op de koper wanneer de lading op de eindbestemming wordt gelost. Exporteurs die voor DAP kiezen doen dit vooral omdat ze er zeker van willen zijn dat de goederen goed aankomen op de eindbestemming. Kenmerken van DAP:
  • Kosten en risico’s: deze liggen bij de verkoper tot aan het afgesproken losadres.
  • Transport: koper en verkoper stemmen samen af wie het transport tot aan de eindbestemming regelt (dit is nieuw sinds 1 januari 2020).
  • Douaneformaliteiten: de verkoper regelt de uitvoerdocumentatie. De koper is verantwoordelijk voor de douaneformaliteiten in het land van bestemming.

 

Exporteert u onder de Incoterm DAP, dan kiest u zelf een Nederlandse luchtvracht expediteur die alles voor u regelt. Denk hierbij aan het luchtvracht transport naar het land van bestemming, de benodigde douaneformaliteiten en het eventuele eindtransport. Ritra Cargo verzorgt vaak transporten onder de Incoterm DAP, waarbij we intensief samenwerken met onze agenten in het land van bestemming. Zo behoudt u de controle over uw kostbare lading.

 

DPU (voorheen DAT) – gedeelde verantwoordelijkheid

Bij de Incoterm DPU (Delivered at Place Unloaded) bent u verantwoordelijk voor de goederen tot het moment waarop deze zijn gelost op de terminal in het land van bestemming. Daarna gaat de verantwoordelijkheid over op de koper. De belangrijkste kenmerken van DPU zijn:
  • Kosten en risico’s: totdat de goederen zijn gelost op de terminal liggen deze bij de verkoper. Daarna gaan deze over op de koper.
  • Transport: de verkoper organiseert het transport tot aan de terminal in het land van bestemming. De koper regelt het eindtransport.
  • Douaneformaliteiten: de verkoper is verantwoordelijk voor de uitvoerdocumentatie, de koper regelt de inklaring.

 

Bij de Incoterm DPU zijn de verantwoordelijkheden tussen koper en verkoper dus verdeeld. Voor het luchtvracht transport naar het land van bestemming schakelt u net zoals bij DAP uw eigen luchtvracht expediteur in. Tot aan het eindtransport behoudt u dus de controle en het zicht op uw zending.

 

Verantwoordelijkheden van koper (K) en verkoper (V) volgens Incoterms© 2020
Welke incoterm past het beste bij uw luchtvracht export?

* Afhankelijk van de vervoersovereenkomst

Dit schema is een vereenvoudigde weergave van de Incoterms. Voor alle details rondom de taak- en risicoverdeling bij Incoterms verwijzen wij u graag naar de website van de International Chamber of Commerce (ICC).

 

Incoterm duidelijk vastleggen

Bent u een Incoterm overeengekomen met uw koper? Leg deze dan vast in de commerciële factuur. Dit doet u door de drieletterige afkorting plus de locatie van overdracht te vermelden. Een aantal voorbeelden van hoe u dit kunt doen:
  • De koper haalt de goederen bij u op en is verder volledig verantwoordelijk: EXW Alkmaar
  • U draagt zorg voor de levering tot aan de luchthaventerminal: DPU Dubai Airport
  • U bent verantwoordelijk voor het afleveren van de goederen op de eindbestemming: DAP + adres koper

 

Vergeet daarnaast niet om erbij te vermelden welke versie van de Incoterms er wordt gebruikt. Normaal gesproken wordt de meest recente versie gehanteerd: de Incoterms© 2020.

 

Weet u niet zeker welke Incoterm het beste past bij uw luchtvracht export? Onze collega’s voorzien u graag van een passend advies. Neem hiervoor contact met ons op.

 

Luchtvracht transport van deur-tot-deur

Wilt u uw goederen exporteren per luchtvracht? Schakel dan Ritra Cargo in als uw luchtvracht expediteur. Wij zijn wereldwijd vertegenwoordigd en regelen uw transport van A tot Z, dus inclusief de benodigde douaneformaliteiten. Zo kunt u er gerust op zijn dat alles goed is geregeld.

 

Meer uitleg over onze all-in luchtvrachttarieven of direct een aanvraag doen? Neem dan contact met ons op.

 

Ander belangrijk nieuws
Chat with us