Welke Incoterm past het beste bij uw zeevracht transport?
29 november 2021

Incoterms, voor veel importeurs is het lastige materie. Met deze leveringscondities worden de rechten en plichten van de koper en verkoper bij internationaal goederentransport geregeld. De juiste Incoterm kiezen en deze goed afstemmen met de verkoper kan veel onnodige kosten en onenigheid voorkomen. Wat zijn de meest voorkomende Incoterms bij zeevracht en hoe maakt u de juiste keuze?
Waarom zijn Incoterms belangrijk?
Incoterms zijn internationaal erkende leveringscondities bij goederenvervoer. Ze leggen vast waar u, als koper, en uw leverancier/verkoper verantwoordelijk voor zijn:
- Wie organiseert en betaalt het transport
- Wie draagt op welk moment het risico bij schade
- Wie regelt de douanedocumentatie bij in- en uitvoer
Waarom is het zo belangrijk om de juiste Incoterm te gebruiken? Allereerst kan het een groot verschil maken in de totale transportkosten die u betaalt. We adviseren daarom om in het offertetraject de Incoterms al mee te nemen. Vergelijkt u meerdere offertes? Let er dan op dat dit alleen kan wanneer deze van dezelfde Incoterm uitgaan.
Daarnaast voorkomen de Incoterms onenigheid bij transportschade of fouten die ontstaan tijdens het transport. Dit is vooral van belang bij ladingschade. Een verzekeraar keert namelijk alleen uit bij een juiste toepassing van de Incoterms.
Meest voorkomende Incoterms voor zeevracht transport
Er zijn in totaal 11 Incoterms die gaan over internationale zeevracht. We lichten de meest voorkomende hieronder toe:
De Incoterm die u gebruikt bepaalt hoeveel controle u heeft over het transport, de planning en de kosten. Doorgaans kunt u het beste een Incoterm gebruiken waarbij u als importeur veel verantwoordelijkheid draagt, zoals FOB of EXW. U bent dan voordeliger uit en u behoud bovendien de controle.
Keuzehulp Incoterms voor zeevracht transport
Welke Incoterm past het beste bij uw zeevracht transport? Dat is vooral afhankelijk van uw wensen. Iedere Incoterm kent andere verantwoordelijkheden, en daarmee voor- en nadelen. We lichten ze hieronder toe aan de hand van een aantal scenario’s.
1. Ik wil volledige controle over mijn transport, de planning en kosten
Bij de Incoterm Ex Works (EXW) heeft u als importeur maximale controle over uw transporttraject. U kiest namelijk zelf voor een Nederlandse expediteur. Deze regelt het transport voor u van deur-tot-deur. Vanaf de leverancier in het land van oorsprong tot aan uw afleveradres. Zo liggen alle verantwoordelijkheden overzichtelijk bij één partij. Ook weet u vooraf precies wat de kosten zijn en hoe de planning eruitziet. Zo zijn er geen verrassingen achteraf.
2. Ik wil het beste tarief en een grote mate van controle over mijn transport en de planning
Onder de Incoterm Free On Board (FOB) heeft u bijna de volledige controle over het transporttraject. U kiest uw eigen Nederlandse expediteur die het zeevrachttransport en het eindtransport voor u regelt. Alleen het transport vanaf de fabriek tot aan boord van het schip valt onder de verantwoordelijkheid van uw leverancier.
Deze verdeling van verantwoordelijkheden heeft een groot voordeel. Meestal geeft de leverancier u namelijk een voordelig tarief voor het transport in het land van oorsprong. Waarom? Simpelweg omdat u ook de goederen bij hem afneemt. Onderaan de streep bent u met FOB dus vaak het voordeligste uit. Tegelijkertijd behoudt u als importeur grotendeels de controle over het transport en de planning. De meeste importeurs geven dan ook de voorkeur aan de Incoterm FOB.
3. Ik vind het fijn als mijn leverancier het volledige transport regelt
Legt u het hele transporttraject het liefste in handen van uw leverancier? Dat kan onder de Incoterm Delivery Duty Paid (DDP). Dit lijkt daarmee de meest eenvoudige keuze, waarbij u compleet wordt ontzorgd. Echter zitten hier in de praktijk nogal wat haken en ogen aan.
Zo zien we regelmatig zendingen voorbijkomen onder de Incoterm DDP, waarbij er problemen zijn. Onder andere bij de douaneformaliteiten bij invoer en het betalen van btw en invoerrechten. Dit heeft vaak onverwachte extra kosten als gevolg. Importeert u goederen van buiten de EU? Dan raden wij u af om gebruik te maken van de Incoterm DDP.
4. Mijn leverancier stelt de Incoterm CIF voor
Doet uw leverancier een voorstel voor een Incoterm? Dan kiest hij waarschijnlijk voor Cost, Insurance & Freight (CIF). Hierbij is de leverancier verantwoordelijk voor het transport in het land van oorsprong, evenals het zeevrachttransport. Zijn agent kiest vervolgens een Nederlandse expediteur die de afhandeling van de goederen op zich neemt bij aankomst in de Rotterdamse haven. U bent alleen zelf verantwoordelijk voor het eindtransport.
Hoe gunstig is de Incoterm CIF dan precies voor u als importeur? Allereerst krijgt u vooraf te horen wat uw transport tot aan de Nederlandse haven gaat kosten. Meestal krijgt u hiervoor een (zeer) voordelig tarief. Daarentegen worden er voor de afhandelingskosten vaak woekerprijzen gerekend. Daarbij worden deze pas achteraf aan u bekendgemaakt en doorbelast. De Incoterm CIF is dus niet transparant en vaak onnodig duur.
Verantwoordelijkheden van koper (K) en verkoper (V) volgens Incoterms

Dit schema is een vereenvoudigde weergave van de Incoterms. Voor alle details rondom de taak- en risicoverdeling bij Incoterms verwijzen wij u graag naar de website van de International Chamber of Commerce (ICC).
Persoonlijk advies
Uiteraard komt er nog veel meer kijken bij het importeren van goederen. Denk aan de transportverzekering, inklaring en fysieke distributie. We adviseren u daar graag over. Hiervoor kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. Ook als u nog vragen heeft over de Incoterms of direct een all-in tarief wil aanvragen helpen we u graag verder.
Met deze uitleg proberen wij importeurs zo goed mogelijk te adviseren over Incoterms voor zeevracht. Echter kunnen hier geen rechten aan worden ontleend en u blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de keuze van een Incoterm. We raden u aan om u hierin goed te verdiepen.
Ander belangrijk nieuws
