Wordt containerrederij OOCL overgenomen?
31 januari 2017
Met alle overnames en allianties is het containervaartlandschap flink aan het veranderen. Over rederij OOCL gaan nu ook geruchten dat zij mogelijk worden overgenomen. Hierdoor zijn de aandelen van het bedrijf in januari al met zo’n 30% gestegen. Al ontkennen alle betrokken partijen de geruchten, de speculaties worden dus in ieder geval serieus genomen door investeerders.
Waarom zou OOCL willen fuseren?
OOCL zit momenteel in een lastige positie. Met een marktaandeel van slechts 3% staan zij op de 8e plek op de wereldranglijst. Hierdoor is het lastig voor de rederij om te concurreren. Het dalende marktaandeel is het resultaat van recentelijke fusies tussen containerrederijen. Zo heeft CMA CMG rederij NOL overgenomen, en heeft China Cosco Shipping de China Shipping Group gekocht. Dit zijn slechts twee voorbeelden van een lange lijst.
Een tweede reden voor OOCL om te fuseren, is vanwege de gezonde financiële situatie van het bedrijf. Als één van de weinige rederijen, boekten zij in de afgelopen 10 jaar vrijwel altijd een goede winst. Dit maakt OOCL een aantrekkelijke partij om over te nemen, maar ook om overgenomen te worden. Een overname zal de eigenaren naar verluid zo’n $4,7 miljard opleveren.
Meerdere rederijen geïnteresseerd in OOCL
Er zijn verschillende containerrederijen die OOCL mogelijk willen overnemen. Allereerst CMA CMG. Er wordt gezegd dat zij genoeg financiële middelen hebben om de rederij over te nemen. Bijkomend voordeel is dat de samenstelling van de Ocean Alliance dan niet hoeft te wijzigen. OOCL is namelijk al onderdeel van deze alliantie, net zoals CMA CMG. De Ocean Alliance werd vorig jaar gevormd en zal vanaf 1 april 2017 van kracht zijn.
Ook van Evergreen en China Cosco Shipping is bekend dat zij geïnteresseerd zijn in een overname. Deze twee rederijen maken eveneens deel uit van de Ocean Alliance. Van beiden is echter niet bekend of zij de financiële middelen bezitten. Feit is wel dat Evergreen het meest zou profiteren van de overname van OOCL. Hierdoor zal hun marktaandeel groeien naar 7,5%. Dit argument geldt in mindere mate voor CMA CMG en China Cosco Shipping, omdat zij een veel grotere containervloot hebben.
Gevolgen voor importeurs en rederijen
Een eventuele overname van OOCL heeft gevolgen voor importeurs. Wederom wordt de keuzevrijheid voor zendingen beperkter, omdat de concurrentie verder afneemt. Dit zal mogelijk ook resulteren in hogere tarieven.
Voor de rederijen zijn de fusies wel gunstig. In het huidige containervaartlandschap is het volume van de containervloot erg belangrijk. Door te fuseren kunnen kosten worden bespaard en kan er beter worden geconcurreerd. Hierdoor zal de financiële positie van containerrederijen die in de meeste gevallen slecht is, verbeteren.
Ander belangrijk nieuws