+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Zeevrachttarieven 1e en 2e kwartaal 2023

Zeevrachttarieven 1e en 2e kwartaal 2023

Zeevracht tarieven

Het is maart 2023 en het eerste kwartaal is ten einde. Een wederom verbluffende periode, waarin fors dalende zeevrachttarieven de boventoon voerde. Tarieven slonken in korte tijd immers nooit harder dan in januari 2023. Zet deze onverwachte wending voort en zo ja, wat wordt hierop de reactie van rederijen? Maar belangrijker nog, wat betekent dit voor u als verlader?

 

 

 

Rederijen in zak en as na eerste kwartaal

Nu januari, februari en maart achter de rug zijn presenteren de eerste rederijen hun kwartaalcijfers. Aan de spectaculaire financiële resultaten van de afgelopen twee jaar lijkt abrupt een einde te zijn gekomen. In november van vorig jaar meldde het Noorse zeevrachtplatform Xeneta al dat het eerste pre-coronatarief was behaald. Dit betrof toen de lijndienst vanuit Noord-Europa richting Azië. Inmiddels is de omslag van tarieven wereldwijd een feit.

 

We kunnen wel stellen dat de inkomsten van rederijen voor het eerste kwartaal van 2023 aan een harde realiteitscheck zijn onderworpen. De miljoenenwinsten die zij de afgelopen twee jaar hebben opgestreken lijken niet meer van deze tijd. Maar waar zij hopen dat de huidige tarieven en spotprijzen hun dieptepunt hebben bereikt, is er ondertussen nog een ontwikkeling gaande uit onverwachte hoek.

 

 

Scheepsruimte in overvloed

Het Britse onderzoeksbureau Transport Intelligence heeft recent een nieuw rapport uitgebracht. De uitkomst suggereert dat de vraag naar ruimte en lading ook in het volgende kwartaal nog zal afnemen. Het lijkt erop dat de eerder bestelde nieuwe schepen, die worden verwacht in de tweede helft van 2023 en het eerste kwartaal van 2024, voorlopig overbodig zullen zijn. Waar deze schepen in andere tijden moesten zorgen voor extra, noodzakelijke capaciteit, lijken deze nu een blok aan het been van rederijen te worden.

 

Daarnaast zorgt een onverwachte ontwikkeling op de chartermarkt voor extra kopzorgen bij rederijen. Voor eigenaren van containerschepen, de zogenaamde charters, wordt het door een stijging van de daghuurtarieven van charters namelijk weer interessant om deze ‘oudjes’ alsnog in de vaart te houden. Waar zij dus eerst overwogen om hun oude schepen te slopen, pikken zij nu graag nog een graantje mee en bevinden zij zich hiermee in vaarwater van de reders.

 

 

Verladers kunnen even op adem komen

Een teveel aan capaciteit, extra beschikbare charters; hoe heeft dit alles effect op de bedrijvigheid van verladers? Contracttarieven daalden nooit eerder zo hard als in de afgelopen maanden. Als volumes in de komende periode op dit niveau blijven steken, lijkt het onvermijdelijk dat tarieven in de maanden hierna stapsgewijs, verder dalen. Positief nieuws voor u als verlader.

 

Daarnaast rekenen verladers op een toename van de vraag vanuit de consument. De loodsen en distributiecentra staan inmiddels van vloer tot plafond gevuld met voorraad. De in bestelling zijnde artikelen en nieuwe boekingen kunnen daarentegen op dit moment voor zeer schappelijke transporttarieven van A naar B worden gebracht. Hopelijk zijn de voor dit jaar naar beneden bijgestelde winstprognoses, daarmee alsnog te behalen.

 

Bent u benieuwd wat de marktontwikkelingen zijn op uw vaargebied? Neem dan contact met ons op of lees de laatste updates op onze nieuwspagina.

 

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.