Zeevrachtupdate augustus ’24
27 augustus 2024
Na een recordaantal verschepingen in juni lijkt het piekseizoen vanuit Azië, met de bijbehorende extreem hoge tarieven, achter de rug te zijn. Vooruitkijkend op de komende weken moeten we wel rekening houden met onvoorziene vertragingen, veroorzaakt door een eerdere explosie in de Chinese haven Ningbo. Positief nieuws is er gelukkig ook. We zien een voorzichtige groei op de Nederlandse exportmarkt. U leest er alles over in onze zeevrachtupdate van augustus.
Vroeg begonnen piekseizoen ten einde
Dit was niet zomaar een drukke zomerperiode. Naar aanleiding van recent vrijgegeven cijfers van het Noorse vrachtplatform Xeneta kunnen we vaststellen dat dit, op de route van China naar Noord-Europa, de drukste piek ooit was. Afgelopen juni, toen de piek zich op het hoogtepunt bevond, is er ruim 800.000 TEU verscheept.
De reden voor dit vervroegde piekseizoen lijkt simpel. Verladers wilden deze zomer logistieke problemen, zoals we die in grote getalen tijdens de coronacrisis hebben gehad, voorkomen. Om zo min mogelijk aan het toeval over te laten hebben veel importeurs daarom al ruim van tevoren hun boekingen geplaatst.
Weliswaar is ons team momenteel nog erg druk met de afwikkeling en natransporten van deze grote hoeveelheid lading, maar de boekingen dalen zo stukje bij beetje weer tot het ‘normale’ niveau. Ook de tarieven op de vaarroute Azië-Europa lijken hiermee in een rustiger vaarwater te zijn gekomen; de extreme spot rates verdwijnen naar de achtergrond en reguliere zeevrachttarieven hebben de daling ingezet.
Vertraging door explosie in haven van Ningbo
Begin augustus is er in de Chinese haven Ningbo, één van de drukste containerterminals ter wereld, een reefercontainer met gevaarlijke lading geëxplodeerd. Het incident heeft de haven ruim 60 uur platgelegd. Dit heeft grote gevolgen voor scheepslading die op deze belangrijke vaarroute vanuit Azië naar Europa moet komen.
Na de eerdere verstoring in Azië, veroorzaakt door tyfoon Gaemi, worden de problemen er helaas niet minder om. Daarnaast blijft de route via de Kaap last hebben van slechte weeromstandigheden. Dit gaat, ondanks de extra capaciteit die vrijkomt nu de piek voorbij is, wederom meer roll-overs, vertragingen en overboekingen tot gevolg hebben.
Nederlandse exportmarkt in de lift
Gelukkig is niet alles kommer en kwel. De Nederlandse economie lijkt uit het dal te klimmen dat zich eerder dit jaar nog aandiende. Naar aanleiding van recente gegevens die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) heeft gedeeld, is na eerdere krimp van 0,5 procent in de eerste drie maanden van het jaar, een groei van ruim 1 procent te zien in het tweede kwartaal.
Een flinke opsteker die Nederlandse economen niet hadden zien aankomen. Met name de Nederlandse industrie lijkt verantwoordelijk voor het plotselinge herstel. Er werden meer goederen geproduceerd die naar het buitenland gingen. Onder andere chemische producten, voedings- en genotmiddelen, machines en apparaten. Samen zorgden zij voor een stijging van 1,3 procent.
Heeft u ook regelmatig exportlading en bent u benieuwd naar onze mogelijkheden? Neem dan eens contact op met Ritra’s Export team. Peter, André en Georgiana adviseren u graag.
Ander belangrijk nieuws